Oblačno
Bratislava
Milan
27.11.2024
Štatistiky spred Vianoc ukazujú, že míňame menej. Ako ovplyvnila koronakríza jednotlivé odvetvia?
Zdielať na

Štatistiky spred Vianoc ukazujú, že míňame menej. Ako ovplyvnila koronakríza jednotlivé odvetvia?

BRATISLAVA / Dlhé týždne to na Slovensku aj napriek pandémii vyzeralo tak, že kríza nezasiahla našu chuť nakupovať. Štatistiky za november už ale ukázali, že sme začali míňať menej. Teda práve pred Vianocami, kedy predajcovia očakávali najsilnejšie obdobie. Obrovský prepad tržieb zaznamenali špecializované obchody, hotely, reštaurácie a medzi tých, ktorí tiež veľa stratili, sa zaradili napríklad aj predajcovia nových automobilov. Naopak, darilo sa nakupovaniu cez internet, vďaka čomu mnohé e-shopy rástli.

Predvianočný november, teda klasicky silný mesiac, kedy rastú malobchodníkom tržby, sa tentoraz nepochlapil. "Tržby v novembri boli prekvapivo nižšie, keď po štyroch mesiacoch rastu sa dostali do mínusu. Bol to síce mierny pokles o 0,4 percenta, ale minimálne naznačoval, že intenzita predvianočných nákupov bola nižšia ako v predošlom roku," zhodnotila hovorkyňa Štatistického úradu SR Jana Morháčová. 


Slováci dovtedy ako keby na krízu ani nereagovali a kupovali vo veľkom. Maloobchod od katastrofálneho apríla rástol a rástol. "Obyvatelia svoju svoju spotrebu neznížili tak výrazne počas pandémie ako napríklad v mnohých iných západných krajinách," priblížil viceguvernér NBS Ľudovít Ódor. 

Prvú ranu začal maloobchod dostávať až v októbri, keď sa sprísnili pravidlá pre reštaurácie a cestovný ruch. Tieto oblasti sú najviac zasiahnuté koronakrízou. V ubytovaní to potom v novembri spôsobilo skoro 70-percentný prepad a v reštauráciách 27. Obchody však ostávali otvorené. Mnohí ľudia ale prišli o prácu, ďalší pocítili koronakrízu na príjmoch a medzi ľuďmi sa začala šíriť neistota.

"Časť zákazníkov už k nákupom pristupovala obozretnejšie, resp. šetrnejšie a nerezalizovala toľko nákupov," ozrejmila analytička Wood & Company Eva Sadovská. 

Ďalší si nákupy presunuli na december a väčšie veci budú musieť počkať. Vidieť to aj na prepade v oblasti informačno-komunikačných technológií. "Kde bol zaznamenaný prepad o viac ako desať percent," upresnila Sadovská. 

Ešte horšie je na tom predaj osobných automobilov, aj keď ten sa do typického maloobchodu neráta. Štatistika by tak skončila ešte horšie. "Tam je prepad približne 20-percent," vysvetlila Morháčová. Prepadli sa aj tržby špecializovaným obchodom, napríklad predajniam s textilom či obuvou. Podobná situácia ako u nás je aj v celej Európskej únii.

Počas celej pandémie sú jednoznačnými víťazmi klasického maloobchodu tí, čo nemuseli nikdy zavrieť a ponúkajú všetko - teda hyper a supermarkety. "Bolo to o vyše dve percentá, treba ale povedať, že to bol najpomalší rast za posledné mesiace," doplnila Sadovská. 

Celá nešťastná situácia napomáha online priestoru. Tam sa predajcovia zlých čísiel obávať nemusia, tak tomu bolo aj v novembri, keď rástli skoro 10-percentným tempom.

To boli pritom čísla za november, keď boli ešte otvorené obchody, december pravdepodobne potiahnu Vianoce, úplne iná situácia bude za január, keď už natvrdo platí lockdown.

Súvisiace články

Najčítanejšie správy