Šrotári sa nevedia zbaviť zošrotovaných áut
Máte vypnuté reklamy
Vďaka financiám z reklamy prinášame kvalitné a objektívne informácie. Povoľte si prosím zobrazovanie reklamy na našom webe. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.
Zdroj: TASR
Nízke výkupné ceny železa zanechali po šrotovnom preplnené vrakoviská
"Každý dostal svoje a šrotárom ostali len haldy šrotu a odpadu, s ktorými sa treba vyrovnať a za nízke ceny," uviedol Jozef Figeľ, konateľ jedného z tridsiatky autorizovaných pracovísk na Slovensku.
Podľa neho však šrotovné nemá s cenami druhotných surovín nič spoločné - tie začali klesať na trhu s komoditou už od augusta minulého roku a tento trend pokračoval to aj v nasledujúcich mesiacoch.
Figeľ spresnil, že napríklad železný šrot zlacnel z 36 eurocentov (11 Sk) za kilogram na 16 eurocentov (5 Sk) za kilogram. Viac ako dvojnásobný bol pokles u farebných kovov, napríklad medi z 5 eur (151 Sk) na približne 2 eurá (60 Sk) za kilogram.
Podľa Figeľa však malo šrotovné pozitívny vplyv na zamestnanosť. Ich spoločnosť KOV-NZPÚ síce nevytvorila nové pracovné miesta, ale šrotovné zachránilo ich doterajší počet, lebo pred ním uvažovali o prepúšťaní pre nedostatok práce.
V dvoch prevádzkach autorizovaného pracoviska - v Michalovciach a Novosade prevzali približne 3700 automobilov, z ktorých zatiaľ spracovali vyše 30 percent.
Autá najprv zbavujú prevádzkových náplní, potom postupne separujú motory, karosérie, kabeláž, sklá, textílie a molitany. Vytriedené kovy odoberajú huty, napríklad U.S. Steel Košice, Železiarne Podbrezová, či Kovohuty Krompachy. Na recykláciu putujú aj plasty a sklá, najmä bočné. Nevhodné na ďalšie spracovanie sú predné a zadné sklá a sklá potiahnuté fóliou, vysvetlil konateľ.