Ďalšia slovenská automobilka musela prerušiť svoju výrobu. Dôvodom však nie je lockdown
Máte vypnuté reklamy
Vďaka financiám z reklamy prinášame kvalitné a objektívne informácie. Povoľte si prosím zobrazovanie reklamy na našom webe. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.
BRATISLAVA / Tvrdý lockdown je pre výrobné závody zažehnaný, ale vyskočil problém druhý. Polovodičová, alebo inak čipová kríza. Cez víkend pre ňu musela na tri dni odstaviť výrobu trnavská firma Stelantis a dnes zastavila výrobu žilinská KIA. Výrobcovia sa obávajú, aby nedošlo k najhoršiemu – vypnutiu fabrík na dlhší čas.
V piatok ráno prerušila výrobu tak už druhá automobilka na Slovensku. Žilinská Kia výrobu zastavila zatiaľ na jeden deň. Závod situáciu už dlhšie pozorne sleduje, a je v kontakte so svojími dodávateľmi, aby sa podarilo eliminovať škody. "Jednodňové prerušenie výroby v závode Kia Motors Slovakia v piatok 19.3. bolo navrhnuté z dôvodu nestabilnej situácie na automobilovom trhu," uviedol hovorca Kia Motors Slovakia Tomáš Potoček.
Kia nie je jediná
Od soboty do pondelka, na 3 dni odstavila výrobu trnavská Stelantis, kde montujú Citroeny a Peugeoty. "Pre nás to prakticky znamenalo pozastavenie výroby na piatich výrobných zmenách," skonštatoval hovorca firmy Peter Švec.
Volkswagen a Jaguar Land Rover svoje brány zatiaľ zavrieť nemuseli, sú však v strehu. "Nedostatok polovodičov sa dotýka aj výroby niektorých modelov v Bratislave, preto na vývoj situácie priebežne flexibilne reagujeme a produkciu riadime tak, aby boli dopady na výrobu minimálne," informovala hovorkyňa Volkswagen Slovakia Lucia Kovarovič Makayová.
Všetci sú napätí či sa nezopakuje scenár z minulej jari, keď sa museli zavrieť fabriky pre pandemické opatrenia. Tentokrát by to bolo pre krízu čipovú, čo je ale ekonomike jedno, prečo stojí. Automobilky u nás zamestnávajú spolu s dodávateľskými firmami až 450 000 ľudí a ťahajú celú našu ekonomiku. "Každá automobilka má na seba naviazaný celý ekosystém dodávateľov a subdodávateľov," povedal tajomník Republikovej únie zamestnávateľov Martin Hošták.
O čipovej kríze sme Vás informovali ešte v januári a jej dôvod je jednoduchý. Ako začal pred rokom celosvetový lockdown, automobilky stáli a ľudia masívne začali kupovať herné konzoly, televízory či spotrebnú elektroniku, kde sú potrebné čipy. No a výrobcovia čipov v Ázií sa rýchlo pretransformovali, na čo doplatili automobilky. "Musíme byť pripravené na výkyvy, ktorým treba čeliť," uviedol hovorca trnavskej Stellantis.
Odborníci preto už Brusel vyzývajú, aby sa posilnili kapacity na výrobu čipov v únii, za účelom získať nezávislosť od Ázie. No a kým sa v únii o tom len rozpráva, Čína nezaháľa a stavia nové inovatívne závody.
"Vyrábame vlastné čipy, aby sme mohli zabezpečiť dodávky pre priemyselný reťazec," povedlaa riaditeľka firmy na polovodiče Liu Qian.
Čipovú krízu neobchádzajú ani vtipy. Napríklad o tom, že jasne že chýbajú v autách, keď nám ich pchajú pri testovaní do nosa. Ide ale samozrejme o vtip.