Nedostatok čipov spôsobuje problémy automobilkám na Slovensku
Máte vypnuté reklamy
Vďaka financiám z reklamy prinášame kvalitné a objektívne informácie. Povoľte si prosím zobrazovanie reklamy na našom webe. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.
BRATISLAVA / Čipová kríza postihne aj poslednú automobilku, ktorá u nás zatiaľ odolávala tomuto celosvetovému fenoménu. Výrobné pásy sa od štvrtka zastavia v nitrianskej fabrike Jaguar Land Roveru. Popritom stále stojí aj trnavská Stellantis a len nedávno sa opäť rozbehol Volkswagen. Malé čipy tak spôsobujú veľké problémy - a nie len automobilkám, ale postupne aj celej ekonomike.
Nie sú tak malé ako vírusy covidu, ale dosť malé na to, aby robili veľké problémy. Čipová kríza ako druhotný problém pandémie trápi automobilky na celom svete a tie u nás nie sú výnimkou. Mini čipy dobehli už aj veľké SUV-čka, ktoré sa vyrábajú v Nitre.
"Výroba bola obmedzená od štvrtka, odhadujeme to na 9 dní," povedala Miroslava Remenárová, hovorkyňa Jaguar Land Rover.
Od štvrtka sa tak zastaví Nitra. Svoje brány má naďalej pritom zavreté už od 17. mája Stellantis v Trnave, kde sa vyrábajú modely značky Citroen a Peugeot.
"Do štvrtka 27. mája vrátane. O výrobe od piatku 28. mája budeme informovať zamestnancov vo štvrtok, najneskôr vo večerných hodinách," hovorí Peter Švec, hovorca Stellantis.
Dva týždne a dva dni sa nevyrábali ani nosné SUV modely u nášho najväčšieho zamestnávateľa – vo Volkswagene. Závod mal pritom stáť len týždeň. Pre polovodičovú krízu vypla niekoľkokrát od marca aj žilinská Kia. Všetci naši výrobcovia tak situáciu napäto mapujú, robia logistické hókusy-pókusy a výrobné plány často upravujú zo dňa na deň. Odstávky využívajú rôzne.
"Prevádzka bude naďalej prebiehať na tzv. podporných oddeleniach a zároveň toto obdobie využijeme na preškolovanie zamestnancov vo výrobných prevádzkach," upresňuje Miroslava Remenárová.
Automobilky tak nedostal covid primárne zdravotne, ale druhotne cez polovodiče. To môže spôsobiť problémy aj našej ekonomike, kedže automobilky ju ťahajú. Zle bude, keď tento problém pretrvá dlhodobo.
Okrem toho, že závody stoja, tak viaceré využívajú počas odstávok takzvaný kurzarbeit, na ktorý prispieva štát. Analytik vidí v tomto riziko.
"Skôr alebo neskôr to môže skončiť tým, že všetci, ktorí budú v nejakých menších alebo väčších problémoch, začnú žiadať o peniaze, ktorých samozrejme nikdy nebude dostatok," vraví Martin Vlachynský, analytik INESS.
Pomoc s čipmi automobilkám prisľúbilo pred troma týždňami ministerstvo hospodárstva. Bol to však len sľub a veľa čipov rezort nenamúti.
"Očakávame dlhodobejšie výpadky a máme len minimálne možnosti ako v tejto fáze pomôcť slovenským automobilkám," povedala Katarína Matejková, hovorkyňa ministerstva hospodárstva.
Podľa výrobcov áut má problém s čipmi pretrvávať celý rok.
Problémy s dodávkou drobných súčiastok môžu ochromiť obrovské priemyselné odvetvie: