Zatiahnuté
Bratislava
Zora
22.1.2025
Hospodárska kríza praje rastu poistných podvodov
Zdielať na
Ekonomika

Hospodárska kríza praje rastu poistných podvodov

Zdroj: TASR/František Iván

Od roku 2004 zistil Allianz 4320 podozrivých poistných udalostí

Ako povedali dnes v Bratislave na stretnutí s novinármi predstavitelia poisťovne, k nárastu pokusov o poistný podvod dochádza najmä v poslednom období. Podľa ich vedomostí sa na tomto fakte podieľa do značnej miery hospodárska kríza.

Podľa vedúcej kontroly a špeciálnych činností ASP Jaroslavy Zemanovej znížila sa priemerná hodnota vyšetrovanej hodnoty poistných udalostí. Kým v roku 2008 bola priemerná prešetrovaná hodnota 5883 eur, v minulom roku to bolo o 1518 eur menej. Znamená to, že klienti vlani riskovali sankcie spojené s poisťovacími podvodmi za podstatne nižšiu škodu ako rok predtým.

ASP pomáha v boji proti poistným podvodom systém, ktorý elektronicky vyhodnocuje rôzne indície nasvedčujúce nekalému konaniu. Kombinácií podozrivých okolností, s ktorými systém pracuje, je vyše 200. V prípade potvrdenia podozrenia poistného podvodu podáva poisťovňa zväčša podnet orgánom činným v trestnom konaní. Od roku 2004 až do konca vlaňajška podali 632 trestných oznámení.

V ostatnom čase po legislatívnej úprave príslušných noriem sa čoraz častejšie uplatňuje tzv. mimosúdne riešenie trestného činu. ASP pristúpila na takéto riešenie vzhľadom na prieťahy v súdnom konaní, pričom ukončenie sporu trvá aj niekoľko rokov. Mediačné, čiže mimosúdne riešenie sporu sa vyznačuje rýchlosťou rozhodnutia.

Najčastejšie poisťovacie podvody

Medzi najčastejšie páchané poisťovacie podvody v neživotnom poistení patria podvody páchané v oblasti povinného zmluvného poistenia zodpovednosti za škodu spôsobenú zamestnávateľovi  tzv. poistenie "profesijnej" zodpovednosti.

V oblasti PZP ide o skutočnosť, že páchatelia, ktorí nemajú svoje vozidlo poistené havarijným poistením, sa snažia svoju škodu na vozidle kompenzovať z PZP iného vozidla. Samozrejme ide o vozidlo, ktoré v skutočnosti vznik škody nezapríčinilo. Poškodený sa vo väčšine prípadov  dohodne nejakou blízkou osobou, táto formálne uzná, že škodu na poškodenom vozidle spôsobila svojim vozidlom a náhradu škody si poškodený uplatní z  PZP "vinníka". To všetko napriek tomu, že sa toto uznanie viny sa nezakladá na pravde. Veľmi často ide o poškodenie čelného skla, ale dosť často sa stretávame aj s klasickými dopravnými nehodami, u ktorých škodový  priebeh popisovaný zúčastnenými stranami  nekorešponduje so skutočnosťou.

V oblasti poistenia profesijnej zodpovednosti ide väčšinou o snahu zamestnávateľa získať finančné prostriedky za škodu, ktorá nie je poisteným rizikom, o dodatočné poistenie zamestnanca t.j. až po spôsobení škody resp. o zámenu osoby skutočného vinníka, ktorý poistený nie je s  osobou ktorá škodu v skutočnosti zavinila.

Príklady z praxe:

Neživotné poistenie

Najčastejšie podozrivé okolnosti v roku 2009
-       fingované krádeže vozidiel
-       technická neprijateľnosť vzniku škody na vozidle
-       navýšenie požadovaného plnenia
-       duplicitné uplatnenie toho istého poškodenia
-       požiare prevádzok alebo vozidiel

Kuriózne prípady

Prípad, s ktorým sa pracovníci Allianz - SP stretli v roku 2009 v rámci  povinného zmluvného poistenia, bol špecifický mimoriadnou vynaliezavosťou páchateľa.  Poškodený spôsobil dopravnú nehodu tak, že nedal svojím vozidlom prednosť vozidlu jazdiacemu na hlavnej ceste. Vinník nehody nemal v tom čase uzatvorené povinné zmluvné poistenie, to znamená, že škodu,  ktorú spôsobil svojím vozidlom, by musel uhradiť z vlastných finančných prostriedkov.

Keďže sa nehoda stala cca  200 metrov od najbližšej pobočky Allianz - SP, vinník si počas čakania na príchod polície "odskočil" na pobočku a uzatvoril si povinné zmluvné poistenie. Systém, v ktorom za uzatvárajú poistné zmluvy, však zaznamenáva tzv. systémový čas spracovania zmluvy, a tak vznikol pri hlásení škodovej udalosti rozpor v čase vzniku škody a v čase uzatvorenia poistnej zmluvy.

Prešetrovaním bolo zistené, že účastníci si predmetnú zmluvu uzatvoril  cca 10 minút po tom, ako nepoistený vinník spôsobil dopravnú nehodu. Samozrejme, že takáto škoda nie je krytá z jeho novouzatvorenej poistnej zmluvy, a preto musel spôsobenú škodu uhradiť z vlastných zdrojov.

Iný kuriózny prípad sa týkal poškodenia skla na vozidle, ktorým je možné demonštrovať skutočnosť, ako sú poisťovacie podvody verejnosťou vnímané. Išlo o to, že poškodený, ktorý má svoje vozidlo havarijne poistené v inej poisťovni, si v Allianz - SP uplatnil z PZP "vinníka" náhradu škody za poškodené čelné sklo, ktoré mu uhradil jeho poisťovateľ z havarijného poistenia.  Poškodený má v takomto prípade nárok na náhradu spoluúčasti
alebo jej časti, ktorú mu odpočítal jeho havarijný poisťovateľ. Výška tejto sumy závisí od veku vozidla.

Počas likvidácie tejto škody však vznikli nejasnosti ohľadne času hlásenia a zavinenia tejto škody. Išlo o to, že vinník si nesplnil svoju zákonnú povinnosť a škodu nahlásil po zákonom stanovenej lehote. Z uvedeného dôvodu Allianz - SP voči nemu uplatnila finančný postih. Vtedy tento vinník vyhlásil, že škodu nespôsobil a s poškodeným sa na zavinení iba dohodli.

Ďalšie prípady sa týkali požiaru vozidla. Pracovníci Callcentra spoločnosti prijali hlásenie o škodovej udalosti, kedy došlo k totálnemu vyhoreniu vozidla po dopravnej nehode. Na základe obhliadky bolo zistené, že vozidlo horelo veľmi intenzívne na takých miestach, kde sa to pri štandardnom priebehu horenia vozidla neočakáva. Expertíznym skúmaním bolo zistené, že celá dopravná nehoda bola zinscenovaná, vozidlo narazilo do prekážky veľmi malou rýchlosťou, absentovali stopy po brzdení a znalec jednoznačne určil, že toto vozidlo bolo obliate horľavinou a zapálené. Páchateľ chcel takýmto spôsobom získať poistné plnenie za totálne poškodené vozidlo. Keďže išlo o vozidlo luxusnej značky, plnenie by predstavovalo niekoľko desiatok tisíc eur.

Zdielať na

Najčítanejšie správy