Inflácia vyhnala ceny potravín do výšin. Viete, koľko sa dá v reťazcoch ušetriť počas zliav?
Máte vypnuté reklamy
Vďaka financiám z reklamy prinášame kvalitné a objektívne informácie. Povoľte si prosím zobrazovanie reklamy na našom webe. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.
BRATISLAVA / Drahé energie, vysoké ceny potravín či ekonomická neistota. Spomínané faktory výrazne menia nákupné zvyky Slovákov. Ľudia dnes preferujú lacnejšie a akciové produkty. Je možné ušetriť, ak nakupujeme výlučne len potraviny v akcii? Názory analytikov sú rôzne.
Infláciu potiahli nahor najmä drahé potraviny
Ak ste si ich vlani nakúpili za 100 eur, dnes za ten istý nákup zaplatíte aj 128 eur. "Najvýraznejšie zdraželi mliečne výrobky, vajcia, syry. Toto išlo hore o 37 percent. Išli hore aj oleje a tuky o 35 percent a o 22 až 30 percent išlo hore mäso," uviedla analytička Eva Sadovská. Energetická kríza aj neistota nútia ľudí pozerať sa viac na ceny. Údaje z vlaňajška potvrdzujú, že zákazníci častejšie vyhľadávajú akciové produkty. "Bolo pozorované, že najmä v akciách sa predzásobovali. Akonáhle bolo maslo v akcii, zákazníci si ho nakúpili," vysvetlil predseda SAMO Martin Krajčovič. "Najmä v súčasnosti, keď klesajú reálne mzdy voči inflácii, spotrebitelia sú čoraz náročnejší a hľadajú cenovo výhodný sortiment," skonštatoval analytik trhu a obchodu Ľubomír Drahovský.
To, či sa oplatí nakúpiť si potraviny, ktoré sú akciové, zisťoval aj štáb TV JOJ. Rozdiel pri náhodne vybraných potravinách je takmer 5 eur. Faktom je, že kým našli potrebné produkty v akcii, museli navštíviť tri rôzne obchody. Znamená to viac času a viac námahy. "Zamestnaní nemajú čas chodiť po obchodoch, aby nakúpili lacnejšie. Možno ušetria, ale musia navštíviť viacero obchodov," uviedla Sadovská. "Robia tak najčastejšie seniori a potom nízkopríjmové rodiny," vysvetlil Drahovský.
Odborníci ľuďom však radia, aby nepodľahli príliš veľkému marketingu nákupných reťazcov a nakupovali s rozumom. "Ja si myslím, že robia správne, pre seba aj pre obchod. V nepotravinárskom tovare obchod potrebuje vyprázdniť svoje regály pre ďalšiu sezónu," uviedol Drahovský. Podľa analytikov hrozí to, že ľudia pri nákupe akciových tovarov siahnu aj po produktoch, ktoré možno ani nepotrebujú. "Ak aj vyhľadávajú nejaké zľavy, netreba sa zlákať cenou a nenakúpiť to, čo nepotrebujú. Plytvanie je na Slovensku podľa štatistík problémom. Na jednu osobu vzniká 65 kilogramov potravinového odpadu," opísala Sadovská.
Obchodníci očakávajú, že pre zákazníkov bude rozhodujúca cena tovarov aj tento rok. Negatívny vplyv to môže mať najmä na lokálnych predajcov, ktorí cenovo nedokážu konkurovať zahraničným dodávateľom.