Otvorili terminál bratislavského letiska
Máte vypnuté reklamy
Vďaka financiám z reklamy prinášame kvalitné a objektívne informácie. Povoľte si prosím zobrazovanie reklamy na našom webe. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.
Nový terminál bratislavského letiska má ročnú kapacitu 3,5 mil. cestujúcich
Prvý let z nového terminálu uskutoční vo štvrtok ráno spoločnosť Danube Wings na pravidelnej linke do Košíc a späť. Od tohto dňa budú v novom termináli vybavované linky Danube Wings do destinácií v schengenskom priestore.
Postupne sa budú pridávať ďalšie vybrané lety ostatných leteckých spoločností. V prípade úspešnej prevádzky sa do nových priestorov od 1. júla presunie vybavovanie všetkých pravidelných a charterových letov a presťahujú sa aj komerčné služby.
Následne začne sanácia a prestavba súčasného terminálu, tá má trvať do februára 2012. Terajší terminál má už 40 rokov a nevyhovuje súčasným požiadavkám na vybavovanie cestujúcich. Kapacita letiska potom stúpne na 5 mil. pasažierov ročne. Stavba nového a prestavba starého terminálu budú stáť spolu okolo 96 mil. eur.
Premiér Robert Fico počas otvorenia terminálu označil nový terminál za prvý zásadný projekt dopravnej infraštruktúry na Slovensku, ktorý je základným predpokladom ďalšieho rozvoja civilného letectva na Slovensku. Obhajoval pritom rozhodnutie terajšej vlády o zastavení privatizácie bratislavského letiska, pretože vo svete je podľa neho bežné, že najvýznamnejšie letiská kontroluje štát alebo samospráva. "Rozhodnutie neprivatizovať letisko bolo úplne správne," povedal Fico.
Štát podľa premiéra po zastavení privatizácie letiska preukázal, že je schopný vlastnými silami zveľaďovať vlastný majetok. "Je tu supermoderná hala, ktorá bude vybavovať veľký počet cestujúcich. Už teraz si viem predstaviť, aký tlak treba vytvoriť na dokončenie druhej časti," dodal Fico o stavbe nového terminálu. "Opozícia vedela tak akurát privatizovať a predávať. Keby sme nedošli k moci v roku 2006, tak dnes už nestojíme na slovenskej pôde," uviedol Fico k výhradám k termínu otvorenia letiskového terminálu tesne pred parlamentnými voľbami.
Minister dopravy Ľubomír Vážny označil otvorenie nového terminálu za žiadanú zmenu a impulz rozvoja letectva, pretože starý terminál je už technologicky zastaraný. Minister dopravy pripomenul, že na fungovanie letiska mal dopad krach troch leteckých spoločností, ale zároveň sa tým otvoril priestor pre ďalších prepravcov.
Podobne ako premiér označil terminál za najväčší projekt v civilnom letectve za posledných niekoľko desaťročí. "Nie je možné napredovať bez investovania," povedal Vážny, pričom obhajoval túto investíciu v čase hospodárskej krízy.
Výkonný riaditeľ bratislavského letiska Zdeněk Schraml predpokladá, že kapacita nového terminálu na vybavenie 3,5 mil. cestujúcich ročne sa naplní v priebehu piatich až šiestich rokov. Letisko by malo podľa neho začať splácať štátu peniaze na túto stavbu o štyri roky.
"Plán je v priebehu 12 až 13 rokov zaplatiť peniaze, ktoré boli využité zo štátneho rozpočtu," povedal Schraml o splatnosti investície. Presunutie všetkých cestujúcich zo starého do nového terminálu nie je podľa neho možné zo dňa na deň. Treba dva až tri týždne, kým sa vyskúša fungovanie nového terminálu. "Keď chceme stihnúť letnú sezónu, museli sme dokončiť terminál na začiatku júna, aby sme za dva týždne vedeli všetko vyskúšať," dodal Schraml.
Interiérové riešenie nového terminálu zabezpečila architektonická kancelária Milieu Architects z Londýna. Architekti na základe zadania letiska navrhli pre bratislavské letisko identitu v osobe Milana R. Štefánika, ktorého meno má letisko aj v názve, vrátane symbolov lietania v jeho období.
Interiér by mal koncom roka dopĺňať model dvojplošníka Caprioni v reálnej mierke, na ktorom Štefánik letel späť do vlasti 4. mája 1919 a tragicky zahynul neďaleko Ivanky pri Dunaji.
Tender na stavbu nového terminálu a rekonštrukciu súčasnej vybavovacej haly s predpokladanou cenou stavebných prác 92,94 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty vyhrala spoločnosť ZIPP Bratislava, s.r.o. s najlacnejšou spomedzi troch predložených ponúk, a to 85,91 mil. eur bez dane.
Zmluva o výstavbe nového terminálu a následnej rekonštrukcii terajšieho terminálu bola uzatvorená 4. decembra 2008 s platnosťou do marca 2012. Ministerstvo financií odsúhlasilo spôsob financovania výstavby terminálu na bratislavskom letisku v plánovanom objeme 96,26 mil. eur. Zo štátneho rozpočtu bude financovaná v rozsahu 69,71 mil. eur a zvyšných 26,55 mil. eur má poskytnúť samotné letisko z úveru.
Spoločnosť Letisko M. R. Štefánika - Airport Bratislava, a.s. je zapísaná v Obchodnom registri SR od mája 2004, disponuje základným imaním vo výške 282,469 mil. eur. Letisko vlani vybavilo 1,7 mil. pasažierov, čo bolo medziročne menej o 23 %. Približne rovnaký počet plánuje obslúžiť aj v tomto roku.
V prvom štvrťroku tohto roka vypravilo 287 tis. cestujúcich, čiže medziročne menej o 5 %, resp. o 16,3 tis. osôb. Spoločnosť je vo vlastníctve štátu, keď Fond národného majetku spravuje 66 % akcií a ministerstvo dopravy 34 % akcií.