Hrozí colná vojna medzi EÚ a Čínou: Slovensko by mohlo byť chytené presne medzi
Máte vypnuté reklamy
Vďaka financiám z reklamy prinášame kvalitné a objektívne informácie. Povoľte si prosím zobrazovanie reklamy na našom webe. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.
BRATISLAVA / Slovensko by to riadne schytalo, keby sa Čína rozhodla reagovať na reakciu Európy. Hovoríme teraz o hroziacej colnej vojne. Amerika totiž už od leta zavedie vyššie clá na lacné čínske elektromobily a podobne uvažuje aj Európa. Peking rovno pohrozil, že v tom prípade bude recipročne konať a to práve pri takých modeloch, ktoré sa vyrábajú u nás.
Hrozí priemyselná autovojna medzi Euopou a Čínou?
Nemecko a Slovensko by bolo novou colnou vojnou v automobilovom priemysle postihnuté najviac, všíma si aj agentúra Bloomberg. "Pretože práve my a Nemci vyvážame do Číny práve tie luxusnejšie autá, ktoré chce Čína dodatočnými clami napadnúť," informuje riaditeľ Slovenskej asociácie pre elektromobilitu, Patrik Križanský. Ide o autá s väčšou kubatúrou a na spaľovacie motory. Teda také, aké robí aj náš najväčší súkromný zamestnávateľ.
Slovenská výroba je v strehu
"Z Bratislavy smeruje do Číny 20 percent produkcie, žiadané sú SUV modely," dopĺňa Lucia Kovarovič Makayová, hovorkyňa Volkswagen Slovakia. Podobne je na tom aj nitriansky Jaguár Land Rover, ktorý robí len luxusné SUV-čka. Závod však situáciu nekomentuje. Európske automobilky sú ale v strehu.
"Naša materská spoločnosť pozorne sleduje situáciu na svetových trhoch a zároveň aj rastúcu rastúcu konkurencieschoponosť zo strany Číny," dodáva Kovarovič Makayová za Volkswagen. V strehu musí byť však celé Slovensko, ktoré je od automobilového priemyslu závislé. "Mesačne Slovensko vyváža do Číny od 300 do 900 miliónov dolárov, to sú priame dodávky vozidiel. Slovenská ekonomika je ale závislá aj od veľkého množstva subdodávateľských firiem pre tento priemysel, tak toto číslo môže byť výrazne lepšie," informuje Križanský.
Číňania obľubujú európske autá
Peking takto reaguje na Spojené štáty, ktoré od prvého augusta zvýšia clá na Čínske elektromobily. Nad podobným krokom uvažuje aj Európska únia. Brusel má o clách rozhodnúť do 4. júla. Pravdou je, že Peking tento segment priemyslu masívne dotuje a dokáže predávať elektro autá lacnejšie, ako konkurenti. "Viac ako trinásť percent dovezených áut v EÚ v roku 2022 bolo z Číny, v roku 2000 to bolo len 2.5 percenta. Z nášho pohľadu je Európa veľmi atraktívna atraktívna," hovorí Lin Xueping, generálny manažér Beijing Lianxun Power Consulting Company. "Efektivita je veľmi vysoká a dodávateľský reťazec vrátane výrobnej kapacity je veľmi flexibilný," dodáva Paul Li, zakladateľ U Power Tech. Európske automobilky však odmietajú akékoľvek dodatočné clá. Práve zo strachu odvetnej reakcie Pekingu.
Ako sa predíde konfliktu?
"Sme presvedčení, že voľný a férový obchod a otvorené trhy sú základom pre perspektívu a zamestnanosť," reaguje Kovarovič Makayová. "Dlhodobým liekom na konkurenciu z Číny nie je clo, ale práve naopak, zvýšenie konkurencie schopnosti," vysvetľuje Križanský. Furt niečo, tak by sa dala okomentovať situácia autopriemyslu na Slovensku. Keď už konečne skončila pandémia, začala kríza surovinová, keď prešla tá, prišla s mega infláciou, ktorá spôsobila, že v Európe sa menej kupujú autá, čo sa už odrazilo aj na poklese nášho priemyslu.