Problémy vo výrobe vo Volkswagene nespôsobili len povodne. Situácia je neistá aj v Nemecku
Máte vypnuté reklamy
Vďaka financiám z reklamy prinášame kvalitné a objektívne informácie. Povoľte si prosím zobrazovanie reklamy na našom webe. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.
SLOVENSKO / Niektoré výrobné linky bratislavského Volkswagenu zostali stáť. Dramatické povodne totiž spôsobili výpadok niektorých komponentov. Vážnejšie problémy má však materský podnik v Nemecku. Dôvodom je neľútostný konkurenčný boj na mape sveta. V hre sú desaťtisíce pracovných miest na Slovensku.
Montážna hala vo Volkswagene
Bratislavskému Volkswagenu v Devínskej Novej Vsi paradoxne nespôsobili problém povodne miestne, ale tie v Česku. "Výroba modelov Passat a Superb je čiastočne obmedzená od stredy do piatka s tým, že aj v spolupráci s koncernovým Tasks Force Teamom situáciu priebežne vyhodnocujeme a sledujeme," informovala Lucia Kovarovič Makayová, hovorkyňa Volkswagen Slovakia.
V Nemecku plánujú prepúšťať
Toto je problém dočasný. Väčší a trvácnejší je neistá situácia v Nemecku, kde koncern nevylučuje prepustiť až 30-tisíc zamestnancov. To v krajine vyvolalo obavy a vlnu protestov. "Situácia je určite napätá, nikto nevie, ako to celé skončí. Bude to ale ťažké," povedal jeden zo zamestnancov na proteste.
Optimistom nahráva najnovšia správa, že nemecká vláda zvažuje pomoc Volkswagenu. Bratislavský závod zatiaľ pokles objednávok nehlási a čo sa týka zamestnancov, má ich skôr nedostatok. Platí ale, že naše automobilky sú len tak silné ako ich materské koncerny. V neľútostnom konkurenčnom boji zamestnávatelia s obavami preto sledujú plány vlády ohľadom zmien v daňovom systéme. Potrebujú opak. "Je dôležitá predvídateľnosť pri prijímaní zákonov, znižovanie daňového a odvodového zaťaženia a takisto dostupnosť a flexibilita kvalifikovanej pracovnej sily," ozrejmila Kovarovič Makayová.
Môže to spôsobiť prehodnocovanie investícií
To sú tri veci, ktoré chýbajú a ešte len budú chýbať. Na druhej strane pribudne finančná transakčné a daň. "V niektorých prípadoch to môže spôsobiť, že investície budú prehodnocovať alebo nebudú prichádzať na Slovensko nové," uviedol Andrej Lasz, generálny sekretár APZaD.
To je presný opak toho, prečo nás pred približne dvomi dekádami začali volať v Európe podtatranský ekonomický tiger. "To označenie sme získali aj vďaka tomu, že bol reformovaný daňový systém, ktorý bol veľmi jednoduchý a mal jednu sadzbu základnú," priblížil Radovan Ďurana, analytik INESS. Momentálny výpadok tak nespôsobil žiadnu katastrofu. Je to ale opäť niečo. Ako sa hovorí v závode za mnou, každé vyrobené auto sa počíta.
Volkswagen zápasil aj s nedostatkom čipov počas pandémie. Pozrite si o tom reportáž tu: