Zatiahnuté, zmiešané prehánky
Bratislava
Klement
23.11.2024
Jana Kiššová: Našla som Billu. Zúrila a plakala
Zdielať na

Jana Kiššová: Našla som Billu. Zúrila a plakala

Zdroj: SITA

Aby to bolo jasné hneď na začiatku. Nie som zástancom toho, že sa majú v obchodoch predávať hnilé potraviny. No ďalšia miliónová pokuta obchodnému reťazcu, tentokrát Bille, ma skutočne vytočila. Do biela.

Komentár pre spravodajský portál EuropskeNoviny.sk pripravila Jana Kiššová, predsedníčka Výboru NR SR pre hospodárske záležitosti, predsedníčka Komisie pre podnikateľské prostredie, podporu MSP a živnostníkov, podpredsedníčka strany SaS.

Podľa medializovaných informácií išlo o prehrešok pri 12-tich druhoch tovaru v celkovej hodnote 104 eur, ktoré už mali byť niekoľko dní stiahnuté z predaja. Z toho išlo o potraviny po dobe spotreby (DS) v hodnote 11,77 eur, zvyšok sa týkal potravín po uplynutí doby minimálnej trvanlivosti (DMT). Podľa vyjadrení Billy boli dokonca predmetné potraviny po dátume spotreby umiestnené mimo predajne, teda neboli ponúkané spotrebiteľom. V tomto kontexte je miliónová pokuta šialená.

No späť k pravidlám pre udeľovanie miliónových pokút obchodným reťazcom, ku ktorým mám výhrady:

  1. Nestotožňujem sa so zákazom predaja potravín po uplynutí doby minimálnej trvanlivosti, a teda ani so sankciami, ktoré sú pri tomto porušení v tak obrovských sumách vyrubované. Je totiž veľký rozdiel medzi potravinami, ktoré majú stanovenú DS (čerstvé výrobky, mäso, jogurty, atď.) a potravinami, ktoré majú stanovenú DMT (konzervy, strukoviny, cestoviny, atď.). V prvom prípade je rozumný zákaz ich predaja po uplynutí doby spotreby; no v prípade tých druhých, kedy uplynutie DMT neznamená koniec kvality ani bezpečnosti, preto ich zákaz predaja nie je na mieste. Slovensko patrí len k dvom krajinám v EÚ, kde nie je možné tieto potraviny predávať a ani darovať, čo spôsobuje tvorbu obrovského potravinového odpadu.
  2. Pokuty a sankcie by mali plniť preventívnu a výchovnú funkciu. Mali by byť zároveň primerané a nesmú sa stať nástrojom na zničenie alebo likvidáciu. Slovenské zákony a prax však dávajú kontrolórom obrovskú moc, priestor na korupciu, manipuláciu a áno, aj na likvidáciu. Ak ide o obchodný reťazec s vyše 10 tisíc položkami, miliónová pokuta pri horeuvedených parametroch nie je ani výchovná a vonkoncom nie je primeraná. Ak by išlo o malú prevádzku, ktorá by takúto pokutu dostala, zrejme by to ekonomicky neprežila.

Pokuta pre Billu nie je až taká ojedinelá – je to už ôsma miliónová pokuta pre obchodný reťazec (v minulosti napr. Tesco, Kaufland). Situácia, resp. nastavenie zákona, kedy môže byť uplatnená drakonická sankcia za niečo, čo je bežne vo väčšine krajín EÚ povolené (Nemecko, Rakúsko, Francúzsko, Fínsko, Estónsko a mnohé ďalšie), a teda za niečo, čo nijak neohrozuje zdravie ani bezpečnosť, je absurdná. Ešte raz: Je absurdná!

Aj preto sme v SaS navrhovali nielen povolenie predaja potravín po DMT, ale aj významné zníženie pokuty, ktorá je dnes najmenej 1 milión eur na najmenej 10 tisíc eur, ak sa v priebehu jedného roka nájde v predajni trikrát po sebe tovar čo i len jeden deň po dátume spotreby.

Sme totiž presvedčení, že podnikateľské prostredie nemá byť prešpikované šikanovaním a pokutami ako srnčí chrbát slaninou. Nemá byť nastavené tak, že jedni dostávajú rôzne formy pomoci od štátu a druhí, okrem toho, že sa na tú pomoc skladajú, majú pod nohami likvidačne nastavené podmienky.

Komentár pre spravodajský portál EuropskeNoviny.sk pripravila Jana Kiššová, predsedníčka Výboru NR SR pre hospodárske záležitosti, predsedníčka Komisie pre podnikateľské prostredie, podporu MSP a živnostníkov, podpredsedníčka strany SaS.