Richard Sulík: Najvyšší čas zrušiť zimný čas
Máte vypnuté reklamy
Vďaka financiám z reklamy prinášame kvalitné a objektívne informácie. Povoľte si prosím zobrazovanie reklamy na našom webe. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.
Zdroj: SITA
Komentár píše europoslanec a predseda strany SaS Richard Sulík uverejnený aj na spravodajskom portáli EuropskeNoviny.sk.
Pred presne sto rokmi bol prvýkrát uplatnený letný čas, Nemcami v prvej svetovej vojne. Dôvodom mali byť úspory palív v prvej svetovej vojne. Ako vojna skončila, skončil aj letný čas. Opätovne bol letný čas zavedený v druhej svetovej vojne opäť Nemcami a pridali sa aj USA a Veľká Británia. Zrejme aby si nemýli časy boja a odpočinku. Pár rokov po skončení druhej svetovej vojny bol letný čas opäť zrušený. Až do roku 1980, kedy ho Nemci zaviedli tretíkrát a keďže medzičasom vstúpila do hry Európska únia, tak zrejme natrvalo.
Dnes má letný čas asi 70 krajín, väčšinou európskych, amerických a Austrália. Naopak, India, Čína, Afrika letný čas nemajú a Rusko ho pred pár rokmi zrušilo, aby neboli vystresované kravy (kvôli skoršiemu či neskoršiemu dojeniu).
Keď už teda by sa našla dostatočne veľká spoločenská sila, tak by zrušenie zimného času bolo zrejme najlepšie riešenie. Toľko môj subjektívny názor. Lebo zase v lete nemať do desiatej šero by bola celkom škoda (opäť môj subjektívny názor).
Lenže s tým rušením to nebude také jednoduché. Sme totiž v EÚ a aby si každá krajina neurčovala sama dátumy, kedy prejde na jar letný a na jeseň na zimný čas, stanovila celkom logicky EÚ spoločné dátumy prechodu – tento rok na 30. október. Ale o samotnom ponechaní či zrušení letného, či zimného času, rozhoduje členská krajina. Inými slovami, o tom, či letný čas ostane alebo bude zrušený rozhoduje členská krajina a ak krajina letný čas má, rozhoduje EÚ o tom, v ktorý deň sa letný čas mení na zimný a naopak.
Čiže, zamotaná situácia, lebo EÚ sa v prípade zrušenia letného času nemá k veci, čo potvrdila aj v odpovedi na písomnú otázku a jednotlivé členské krajiny si asi nedovolia takúto extra jazdu. Ale možno, keď už ožila tá „Vé štvorka“, by to mohla byť spoločná a súčasná iniciatíva štyroch členských krajín EÚ – Slovenska, Česka, Poľska a Maďarska.