Jana Kiššová: Všetci ešte neutiekli
Máte vypnuté reklamy
Vďaka financiám z reklamy prinášame kvalitné a objektívne informácie. Povoľte si prosím zobrazovanie reklamy na našom webe. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.
Zdroj: Facebook/Jana Kiššová, poslankyňa NR SR - SaS
Presvedčila som sa o tom na včerajšej akcii TOP MANAŽMENT 2016. Vypočula som si tam niekoľko mimoriadne zaujímavých prednášok a zaspomínala aj na svoje „biznisové časy“. Niežeby sme tam včera objavili Ameriku, no po niekoľkých rokoch v politike bolo užitočné pripomenúť si pár drobností.
Komentár pre spravodajský portál EuropskeNoviny.sk pripravila Jana Kiššová, predsedníčka Výboru NR SR pre hospodárske záležitosti, predsedníčka Komisie pre podnikateľské prostredie, podporu MSP a živnostníkov a podpredsedníčka strany SaS.
Napríklad, že základom efektivity je jednoduchosť. Čím sú veci, procesy alebo systémy zložitejšie, tým sú menej jasné a pochopiteľné a tým viac ich musíme vysvetľovať. Čím viac musíme čokoľvek vysvetľovať, tým je väčšia šanca na dezinterpretáciu alebo nepochopenie. A čím sú veci nepochopiteľnejšie, tým väčšia šanca, že nebudú využívané, uplatňované, žiadané alebo želané. Toto by si nemal pamätať len výrobca televízorov alebo zavádzač firemných procesov. Mal by to mať na monitore v žltom papieriku napísané každý, kto sa chystá alebo má tú moc písať zákony.
Michal Major, zástupca spoločnosti Whirpool Slovakia, určite veľmi dobre vie, čo hovorí, keď sa vyjadril, že ak výrobné prostriedky nepracujú, je to pre firmu čistá strata. Jasné ako facka, čo je na tom taká bomba? No veru veľa! Túto základnú poučku si totiž neuvedomujú politici, ktorí napríklad navrhujú povinne zavrieť v nedeľu obchody. Ak prinútia obchodníkov nevyužívať v jednej sedmine ich výrobné prostriedky, napríklad prenajatý a platený priestor resp. iné fixné náklady, budú približne 67 dní v roku (52 nedieľ + 15 sviatkov) generovať stratu. A tam to nekončí. Obchodníci sú jedným z „výrobných prostriedkov“ celej ekonomiky. Ak si tento „výrobný prostriedok“ v uvedenej miere paralyzujeme, nebudeme vyrábať a ekonomika bude strácať. Koľko na pracovných miestach, koľko na daniach, atď., som už v minulosti približne spočítala. Negatívne dopady samozrejme nevidím len v ekonomike, ale aj v obmedzovaní slobody.
Ďalší skvelý tip na žltý papierik od úspešného manažéra, toho času šéfa Prima banky, Jana Rolla – všetko, čo nedáva zmysel, treba zlikvidovať, aby bol priestor rozvíjať to, čo zmysel má. Uplatňovanie tohto princípu by významne zoštíhlilo a zlacnilo štátnu správu. O to by bol väčší priestor z vyzbieraných daní zvýšiť kvalitu školstva, zdravotníctva a iných služieb poskytovaných ľuďom. Alebo znížiť dane. Alebo konsolidovať verejné financie. Alebo …. Opäť jasné a jednoduché. Žiaľ nutné len pre tých, ktorí z vlastného vytvoreného a zarobeného žijú a nemajú komu nariadiť, aby ich stále viac a viac „dotoval“.
Jeden žltý papierik si v SaS-ke nalepím aj ja. Návod na úspech od Richarda Marka, šéfa Esetu. Ak má byť niečo alebo niekto úspešný, nestačí mať skvelý nápad, založiť start-up a ten za kopu peňazí v duchu „americkej story“ mastno predať. Start-up-u treba veriť, treba ho rozvíjať a s pomocou špičkových ľudí, inovácií a množstva energie denne premieňať na úspech. A aby bol dlhodobý, nesmiete ani na chvíľu poľaviť, zaváhať, alebo uhýbať z vlastnej cesty kritikom, ktorí v to neveria.
Ako predsedníčke hospodárskeho výboru a človeku, čo má v SaS-ke na starosti podnikateľské prostredie, mi nemohli uniknúť ani poznámky alebo postrehy z osobných diskusií. Zaboleli hlavne preto, že boli pravdivé. Vláda nie je tá, ktorá by podnikateľom pomáhala. Politici nie sú tí, ktorých by zaujímalo podnikanie, ak nie je ich vlastné. Brusel je plný (aj) schopných a chytrých ľudí pracujúcich na strašných nezmysloch. Sme zrejme tá najprebyrokratizovanejšia krajina. Podnikateľské prostredie sa stále zhoršuje a politici testujú, čo ešte podnikatelia unesú. Slovensko stratilo zavedením dane z dividend jednu obrovskú konkurenčnú výhodu. A mnohé ďalšie.
O to radšej som, že aj napriek tomuto všetkému, sa na jednom mieste stretlo mnoho silných, životaschopných a úspešných firiem. Predsa len ešte zo Slovenska všetci neutiekli.
No ak si nebudeme, my, politici, dávať pozor, čo nie je, môže byť.