Odmeny pre zaočkovaných seniorov: Ambulancie lekárov, ktorí očkujú, hovoria o probléme
Máte vypnuté reklamy
Vďaka financiám z reklamy prinášame kvalitné a objektívne informácie. Povoľte si prosím zobrazovanie reklamy na našom webe. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.
SLOVENSKO / Na TV JOJ sa obrátili viacerí seniori zaočkovaní v ambulanciách, ktorí majú aj covid preukazy po treťom očkovaní. Na linke NCZI zistili, že je problém s vyplatením očkovacieho bonusu. V systéme vraj nie sú všetky ich očkovania evidované. NCZI tvrdí, že to vedia vyriešiť, a že väčšinou sú dôvodom nesprávne vypísané údaje. Lekári pritom ukazujú, že údaje zapísali správne.
Sklamanie viacerých seniorov
"Bola som potešená, že takáto suma mi pribudne na účte, tak som trocha sklamaná," uviedla zaočkovaná seniorka. Na poštárku s tristoeurovou poukážkou čakala márne. Napriek tomu, že pacientka dostala od lekára ešte ak covid preukaz a potvrdenie o tretej dávke očkovania, keď sa dodatočne dovolala na linku Národného centra zdravotníckych informácií (NCZI) povedali jej, že tam vidia len dve očkovania.
"Mám tam zaznamenané dve očkovania," povedala zaočkovaná seniorka. Okrem toho museli opraviť adresu, aby prípadný šek prišiel.
Takýchto pacientov má lekár Pavol Trnovec viac. "Prichádzajú s otázkami - doktor a som ja zaočkovaný? Pritom ja som ich fyzicky zaočkoval. Okamžite sú vpísané informácie do medicínskeho programu. Neprávosť cítili v tom, že niektorí, ktorí boli zaočkovaní v neskoršom čase už tú dávku dostali," vysvetlil Trnovec.
Je komunikácia medzi NCZI a ministerstvom financií problematická?
Problém je, že ak senior nemá v systéme zaznamenané očkovanie, nemá mu štát na základe čoho vyplatiť odmenu. NCZI odosiela dáta o očkovaných senioroch ministerstvu financií a podľa daných dát posiela potom pošta seniorom poukážky.
"Najčastejším dôvodom je to, že občan sa nezaregistroval cez čakáreň cez korona.gov a do systému bol nahodený až lekárom alebo rôznym výjazdovým tímom, ktorý ho priamo očkoval. V tomto prípade mohli nastať nejaké problémy s osobnými údajmi, že tieto osobné údaje neboli evidované správne," informovala hovorkyňa ministerstva financií Michaela Lovásová.
NCZI to zdôvodňuje hlavne nesprávne vyplnenými údajmi. Lekári to odmietajú. "Som skontroloval po päťstý krát, že či skutočne nastala chyba. V obidvoch tých systémoch boli zaznamenané tieto očkovania," povedal Trnovec. Tento lekár tlačí pacientom do konca roka 2022 rovno aj covid passy potom, čo ich nahodí do systému eZdravie.
Covid passy majú, no nárok na odmenu nie
Ak by údaje nenahodil, nevydal by systém ani covid pass. Na infolinke napriek tomu dávku nevideli. "Sú zaznamenané len tie dve očkovania, tretie nie" okomentovala zaočkovaná seniorka. "Ja si to vysvetľujem tak, že je možné, že sú viaceré databázy. Je možné, že vzájomne nekomunikujú," povedal Trnovec. "Zatiaľ vôbec neviem, či peniaze dostanem," skonštatovala zaočkovaná seniorka.
"V tomto prípade odporúčame občanom nenechať sa odbiť. Prípadne osloviť našu infolinku finančnej správy. naši zamestnanci dokážu povedať, že či poštová poukážka už je na ceste. Rovnako vedia skontrolovať osobné údaje," tvrdila Lovásová.
Potom, čo sa sťažnosti množili, NCZI v stredu, 19. januára, poobede oznámilo, že preventívne v najbližších hodinách chce skontrolovať všetky dáta. "Národné centrum zdravotníckych informácií preventívne spustilo revíziu údajov, aby sme do budúcna zabránili špekuláciám o správnosti údajov očkovaných seniorov. Po ich pregenerovaní zašleme dáta o zaočkovaných senioroch vo veku 60 a viac rokov ministerstvu financií v rámci novej dávky na vyplatenie odmien pre zaočkovaných seniorov," uviedla hovorkyňa NCZI Alžbeta Sivá.