Očkošeky patria výhradne do vlastných rúk. Dôchodcovia v domove pre seniorov ich doteraz nevideli
Máte vypnuté reklamy
Vďaka financiám z reklamy prinášame kvalitné a objektívne informácie. Povoľte si prosím zobrazovanie reklamy na našom webe. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.
KOMÁRNO / Trikrát zaočkovaná klientka domova sociálnych služieb čakala na finančnú odmenu z ministerstva financií. Do konca januára nič nedostala. Rodinní príslušníci po krátkom pátraní v domove sociálnych služieb zistili, že peniaze sú už v banke - na osobitnom účte na jej meno. Aj napriek tomu, že klientka je mobilná a svojprávna.
"Moja teta je už viac rokov v DSS-ke, ona je trikrát očkovaná. Je to vzdelaná žena, ktorá má dve maturity, ktorá pravidelne sleduje správy, vie na čo má nárok, aké má povinnosti," povedala rodinná príslušníčka klientky.
Keď na rozdiel od rovesníkov mimo zariadenia do konca januára nedostala finančnú odmenu honorovanú 300 eurami, preľakla sa. "Tak sa chcela informovať v zariadení, ale nikto jej neodpovedal, že kde tie peniažky sú, či dorazili, či nedorazili," uviedla rodinná príslušníčka klientky.
Zavolala preto rodinnej príslušníčke, ktorá v zariadení zistila, že peniaze určené tete došli už začiatkom januára. "Hovorím áno? A kde sú tie peniažky? Že na účte nášho zariadenia a ja prekvapená, nahnevaná, prečo o tom nevie teta, ktorá má občiansky preukaz, ktorá je svojprávna a jej tie peniažky náležia," povedala rodinná príslušníčka klientky.
Poukážky do zariadenia priniesla poštárka, to že si ju neprevzala priamo klientka, mala spôsobiť pandemická situácia. "Kvôli omikronu... snažíme sa obmedziť jednak aj pohyb klientov aj návštevy. Sú tu tie peniaze a uplatnené budú z tej faktúry za január, čiže bude to odpočítané. Tých 300 eur klient dostane, ale keď odrátame z tej faktúry, o to menej zaplatí rodina," povedala sociálna pracovníčka DSS Mária Tuchyňová.
"Ministerstvo financií posiela finančnú odmenu výhradne poštovou poukážkou určenou do vlastných rúk," povedala hovorkyňa ministerstva financií Michaela Lovásová.
"Podľa našich skúseností seniori pri nástupe do zariadenia riešia aj doručovanie pošty – napr. splnomocnením niekoho z príbuzných alebo zástupcu DSS aj na prijímanie zásielok do vlastných rúk... To, kam bude poukaz zaslaný, závisí od adresy, ktorá bola uvedená pri očkovaní seniorov," povedala hovorkyňa Slovenskej pošty Iveta Dorčáková.
V prípade klientov DSS sa často uvádzala adresa zariadenia, v ktorom boli očkovaní. Napriek tomu majú dostať tieto peniaze do rúk seniori, ktorí sa sami rozhodnú, čo s nimi urobia. Na otázku, prečo sa tak nestalo, sme dostali nasledovnú odpoveď. "V podstate prvýkrát sa stalo niečo také, že klienti mimo dôchodku majú nejaký príjem, zatiaľ len zhruba jedna tretina klientov dostala tie peniaze. Čakali sme, že naraz, keď bude schôdza im vysvetlíme, že tu sú tie peniaze a dnes sme to už aj robili," dodala Tuchyňová.