Problémy s parkovaním v mestách: Čísla áut stúpajú, riešenia stagnujú
Máte vypnuté reklamy
Vďaka financiám z reklamy prinášame kvalitné a objektívne informácie. Povoľte si prosím zobrazovanie reklamy na našom webe. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.
VYSOKÉ TATRY / Vo Vysokých Tatrách sa stretli odborníci na parkovaciu stratégiu. Problém s parkovaním totiž netrápi len slovenské samosprávy, ale aj mestá a turistické centrá v zahraničí, počet vozidiel na cestách totiž stále prudko stúpa.
"Prvé dopravné značky boli nájdené v Lisabone 1686, " informuje prezident Slovenskej parkovacej asociácie Milan Taška.
V Anglicku sa zas prvá dopravná značka objavila v 1871. O 30 rokov neskôr sa začali vyrábať značky z ocele. No a v 1910 bol v Berlíne postavený prvý parkovací dom.
"Sú tam postavené stovky parkovacích domov a vidieť na tom jedno, že je spojením Východného a Západného Berlína, nepohli s týmto problémom, " opäť Milan Taška.
A môžeme povedať, že odvtedy sa situácia s parkovaním len zhoršuje naprieč celou Európou. Ani centrálne plánovanie v bývalej Československej socialistickej republike nepočítalo s tým, že počet áut neúmerne stúpne.
V 70- tych rokoch, keď sa budovali naše sídliská, bolo jedno vozidlo na 10 ľudí. Po revolúcii prišla aj v tejto oblasti radikálna zmena.
"Počty vozidiel na Slovensku neúmerne stúpli od revolúcie. Dneska sa to pohybuje na úrovni 3,5 milióna na 5 miliónový národ, " vyjadruje sa prezident Slovenskej parkovacej asociácie.
No iróniou je, že práve staré sídliská majú parkovacích miest viac.
"Čím novšie sídlisko, tým menej a menej parkovacích miest, " hovorí Milan Taška.
"To mesto má šancu si povedať. Áno, my chceme 200 miest pre našich rezidentov. Niektoré mestá to dokážu, niektoré nie, " hovorí prezident Českej parkovacej asociácie Petr Horský.
A to už hovorí prezident českej asociácie so slovenskými kolegami je v stálom kontakte, aj keď sa naše krajiny rozdelili. Niektoré problémy napríklad s parkovaním ostali.
"Ľudia sú podobní. Rovnako ani my, ani Slováci nechceme rešpektovať pravidlá. Takže ten problém je úplne rovnaký, " znova Petr Horský.
Nuž, najväčšia ťarcha v oboch krajinách ostáva na pleciach samospráv. Ak ide o historické mesto, je to o niečo ťažšie.
Uspokojiť všetkých je nemožné. Možno by pomohol zákon. No ani u nás, ani v Čechách sa do toho kompetentným veľmi nechce.
"My už sme dávno chceli upraviť legislatívu tak, aby boli licencie i na parkovanie, " objasňuje Milan Taška.
"Štátny aparát sa do toho nepustí. Ten je ten je zahltený množstvom ďalších povinností, množstvom ďalších úkonov, " ukončuje Petr Hronský.
Pravdou ale je, že každá samospráva je jedinečná a tak aj riešenie parkovacej stratégie by malo byť v každom meste originálne. Univerzálna rada totiž neexistuje, no s pribúdajúcimi autami sa problém s parkovaním iba zväčšuje.