Jasno
10°
Bratislava
Marián
25.3.2025
Vodiči nad 70 rokov sa vraj majú vrátiť do autoškoly. Ako to naozaj je?
Zdielať na

Vodiči nad 70 rokov sa vraj majú vrátiť do autoškoly. Ako to naozaj je?

SLOVENSKO / Vodiči po sedemdesiatke sa majú vrátiť do autoškoly. Toto tvrdenie sa už niekoľko dní šíri Slovenskom. Európska komisia sa však voči tejto informácii ohradzuje. Upozorňuje, že ide o mýtus, a dodáva, že sprísniť podmienky pre starších vodičov nechce.

Minulý týždeň v Myjave dôchodca na osobnom aute za záhadných okolností prešiel do protismeru, narazil do kanála, odkiaľ auto vymrštilo a skončilo v odstavených vozidlách. Z auta ostala iba kopa šrotu a 84-ročný vodič pri prevoze do nemocnice zraneniam podľahol. Práve na vodičov po 70-ke sa zamerala Európska komisia.

"Majú záujem, aby mali zdravotný stav v poriadku, psychický stav v poriadku, poznali pravidlá cestnej premávky a mali praktické skúsenosti," ozrejmil dopravný analytik Jozef Drahovský. Členským štátom EÚ komisia navrhla, aby sa sami rozhodli, či vodiči - dôchodcovia budú mať napríklad častejšie lekárske prehliadky alebo doškoľovacie kurzy.

"Zostáva na jednotlivých členských štátoch, aby sa sami rozhodli ako budú tieto kontrolovať vyzerať. Častejšie zdravotné prehliadky sú dnes povinné pre vodičov po 50-ke. Komisia však zdôrazňuje, že vodiči dokážu bezpečne šoférovať aj po dosiahnutí tohto veku," uviedol Radim Dvořák, zastupujúci vedúci Zastúpenia Európskej komisie na Slovensku.

"Smernica EÚ ešte nie je riadne schválená - je v procese rokovaní o prípadných kompromisoch. V tejto fáze je teda predčasné sa k návrhu vyjadrovať," hovorí hovorca Ministerstva vnútra SR Matej Neumann.

Vlani sa na našich cestách stalo o 220 nehôd menej ako rok pred tým

Počet usmrtených bol približne rovnaký. Vodiči vo veku 70 rokov a viac zapríčinili minulý rok 592 dopravných nehôd, čo predstavuje približne 5 % z celkového počtu nehôd. "V porovnaní s vodičmi vo veku 18 – 20 rokov, ktorí spôsobili 631 nehôd, možno povedať, že tieto dve vekové skupiny majú percentuálne podobný podiel na nehodovosti," ozrejmila hovorkyňa Prezídia policajného zboru SR Martina Sláviková.

Vodiči osobných áut sú po 65-ke povinní absolvovať každých 5 rokov lekársku prehliadku. U vodičov profesionálov je táto povinnosť znížená na 2 roky. Okrem toho sa musia podrobiť aj psychotestom. "Čo sa týka návrhov Európskej únie možno s nimi polemizovať. My každopádne nemôžme pripustiť, nemôžme a spravím všetko preto, aby sa auto stalo luxusom," potvrdil Juraj Smerčan, prezident Ústredného automotoklubu SR.

Zisťovali sme aj to, aké pravidlá platia v susednom Česku

"Profesionálni vodiči (skupiny C, C+E, D, D+E a ďalšie) – do 50 rokov musia absolvovať lekársku prehliadku každé dva roky. Po dosiahnutí 50 rokov je potrebné absolvovať prehliadku každý rok," vysvetlila hovorkyňa Policajného prezídia ČR Violeta Siřišťová.

"Zoberte si vodiča v 66 rokoch alebo v 70 rokoch, ktorý má milión kilometrov. A my teraz ho ideme dávať na preskúšanie? Preboha, Európska komisia ide túto situáciu riešiť? Tam nech sa pozrie na mladých ľudí, tí ktorí používajú drogy, alkohol. Toto je problém v cestnej premávke," vyjadril sa predseda Únie autodopravcov Slovenska Stanislav Skala.

Súvisiace články

Najčítanejšie správy