SERIÁL 2/7. Únos lietadla z roku 1972. Takto to vidí druhý pilot
Máte vypnuté reklamy
Vďaka financiám z reklamy prinášame kvalitné a objektívne informácie. Povoľte si prosím zobrazovanie reklamy na našom webe. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.
Pokračujeme druhým dielom letného seriálu k 40. výročiu tragického, no kontroverzného únosu československého lietadla do Nemecka. V unikátnom rozhovore prehovorí "smutný hrdina." Asi tak by sa dal nazvať osud pilota Dominika Chrobáka, ktorý v roku 1972 zachránil unesené lietadlo pred pádom. Stalo sa tak potom, čo únoscovia zastrelili hlavného pilota.
Dostal vyznamenanie, ale...
Dominik Chrobák lietadlo bezpečne dopravil na žiadosť únoscov do západonemeckého Weidenu. Za statočnosť vtedy dostal štátne vyznamenanie, to po páde komunizmu stratilo akýkoľvek spoločenský význam.
Pilota Jána Mičicu postrelil únosca. Dominik Chrobák prevzal riadenie lietadla, ktoré 8. júna 1972 pod tlakom skupiny desiatich českých únoscov zmenilo kurz smerom na Západné Nemecko.
"Tak som sa okamžite chopil riadenia, aby som lietadlo udržal a riadil som sa ich pokynmi," povedal Chrobák. Vedľa seba mal po ľavej strane v kokpite zomierajúceho kolegu. A to nebolo všetko. "Po celú dobu letu som mal pištoľ v zátylku," doplnil.
Situácia bola mimoriadne dramatická. Lietadlo sa rútilo k zemi. Hlavný pilot v bezvedomí a palubné prístroje vyskratovala striekajúca krv z krčnej tepny zastreleného kapitána lietadla. Aj napriek tomu aj s únoscami, dnes už 84-ročný pamätník Dominik Chrobák, šťastne pristál v západonemeckom Weidene.
Zachránil únoscov, aj cestujúcich
Tri dni a tri noci po únose vôbec nespal. A pamäť mu nedovolí zabudnúť ani po štyridsiatich rokoch. Nesporným faktom je, že druhý pilot zachránil životy únoscom, ako aj ďalším štyrom cestujúcim. V roku 1974 dostal za počin štátne vyznamenanie za statočnosť v mene prezidenta ČSR.
Nový zákon slobodného samostatného Slovenska z 1. marca 1994 jeho vyznamenanie za statočnosť zrušil. "Tým pádom, je toto vyznamenanie pre naše inštitúcie zdrapom papiera a celé dejiny a celý príbeh hodený na smetisko dejín," myslí si Chrobák.
Dôchodca s odstupom času žiada len úctu za zachránené životy. Za svojho života odlietal viac ako 15-tisíc letových hodín bez nehody. Dokonca za mimoriadne zlých pracovných podmienok v Afrike bezchybne lietal s práškovacím lietadlom nebezpečne nízko. Napriek všetkým skúsenostiam sa starší pán drží pri zemi.
Namiesto vďaky sa po rokoch nakoniec dočkal aj on nespravodlivosti. Bez vyznamenania nemá totiž nárok na vyšší dôchodok. Podobne ako únoscovia, ani o sa nevie zbaviť myšlienok a spomienok na osudný júnový let na plánovanej trase Mariánske Lázne - Praha - Bratislava - Lučenec.
Pokračovanie príbehu uvidíte každý deň v relácii Krimi po 19-tej!
reprofoto