Právnik radí. Pri reklamácii ponúkli zákaznícku kartu
Máte vypnuté reklamy
Vďaka financiám z reklamy prinášame kvalitné a objektívne informácie. Povoľte si prosím zobrazovanie reklamy na našom webe. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.
Diváčku Natáliu zaujíma, či môže predajca ponúknuť pri reklamácii namiesto vrátenia peňazí alebo nového tovaru tzv. zákaznícku kartu. Odpoveď nájdete v pravidelnej rubrike Právnik radí...
Pred časom si kúpila v značkovej predajni oblečenie, na ktorom sa po prvom nosení roztrhol šev. Keď od predavača chcela vrátiť peniaze, ten jej ponúkol zákaznícku kartu so sumou, ktorú dala za oblečenie a môže ju využiť až do roku 2015. "Keď som ich upozornila, že v zákone je stanovené vrátenie hotovosti, pokiaľ si to zákazník praje, tak mi vysvetlili, že oni to majú takto," píše Natália.
Zákon presne hovorí, ako veci reklamovať
Zákon presne hovorí, akým spôsobom sa dá tovar reklamovať alebo, kedy sa dá reklamovať a aké z jednotlivých nárokov vyplývajú pre kupujúceho a predajcu následky. "Nemôže predajňa pod rámec tohto zákona akokoľvek svoje reklamačné poriadky upraviť. Preto napríklad argumentácia spoločnosti nemôže obstáť," hovorí advokátka Bronislava Pavelková.
Právo na bezplatne a načas opravenú vec
Slovenský občiansky zákonník hovorí, že po zistení chyby na veci, má zákazník právo na to, aby vec bola bezplatne a načas opravená alebo prípadne vymenená. "Pokiaľ išlo o rozpáraný šev na nohaviciach, je pravdepodobné, že skôr jej zabezpečia riadnu, včasnú opravu a na výmenu má v tomto prípade nárok len vtedy, ak s tým predávajúci súhlasí," dodáva advokátka.
Natália v tomto prípade obišla pri reklamácii ešte tým lepším spôsobom. Ak zistíte akékoľvek pochybenia u predajcov, informujte o tom obchodnú inšpekciu, aby majitelia takýchto prevádzok neobmedzovali práva kupujúcich.
Staňte sa fanúšikom rubriky Právna televízna poradňa KRIMI na facebooku.
ISIFA