Pozor, na semafore už svieti oranžová! Brzda alebo plyn?
Máte vypnuté reklamy
Vďaka financiám z reklamy prinášame kvalitné a objektívne informácie. Povoľte si prosím zobrazovanie reklamy na našom webe. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.
Ak ste šofér, určite ste už zažili situáciu, keď na semafore zasvietila oranžová vo chvíli, keď ste sa k nemu blížili. Zabrzdili ste alebo ste dupli na plyn? Problém je v tom, že oranžovú si každý vodič vysvetľuje inak. A aj preto dochádza k zbytočným kolíziám. Pozreli sme sa na to, čo hovorí vyhláška a či môžete za jazdu cez oranžovú dostať pokutu.
Hovorí jeden z vodičov: "Keď idem tak, že nestíham dobrzdiť, tak prejdem na oranžovú určite." Niektorí vodiči by dali aj ruku do ohňa za to, že na oranžovú sa môže beztrestne prechádzať. Nuž, vyhláška tvrdí niečo celkom iné.
Za prejazd oranžovej mastné pokuty
"Signál s plným žltým svetlom POZOR znamená pre vodiča povinnosť zastaviť vozidlo pred svetelným signalizačným zariadením," vysvetľuje hovorkyňa PPZ SR Denisa Baloghová. Oficiálne by mal teda každý vodič pekne krásne na oranžovú zastaviť. Ak by ho totiž prichytila polícia, odniesla by si to najmä jeho peňaženka. Opäť Denisa Baloghová: "V blokovom konaní hrozí pokuta do 150 eur, v správnom konaní od 60 do 300 eur a zákaz činnosti do dvoch rokov."
Policajti váš priestupok zvyčajne dokladujú fotografiou. Ak ju nemajú, situácia je zložitejšia. Hovorí dopravný konzultant Maroš Palesch: "Koľko vás je v aute, koľkí sú oni v aute a či je to tvrdenie proti tvrdeniu... No a ak je policajt nekompromisný a skončíme v správnom konaní, tak sa to môže skončiť aj tým, že je to otázka, akého máte právnika..."
V Rakúsku je oranžová na vodičák
V Rakúsku by to však bolo oveľa tvrdšie. Tam za prejazd na oranžovú berú vodičák okamžite. Na našich cestách to vyzerá tak, že kým jedni poctivo brzdia, ďalší naopak pridávajú. Často tým, že šliapnu na plyn paradoxne zabránia zrážke. Hovorí skúsený šofér: "Môj syn jazdí krátko, tak ho učím, že pozor na oranžovú. Pravda, musí dávať pozor, že kto je za ním." Maroš Palesch: "Ak tú oranžovú mám už niekde nad sebou, na streche, tak prejdem tou križovatkou. Samozrejme, netlačiť sa do križovatiek a neblokovať zbytočne vodičov, ktorí idú z iných smerov."
Kto je kedy na vine?
Zisťovali sme, kto by bol na vine v prípade, že by pri prejazde na oranžovú došlo k nehode. Pokiaľ by prvé vozidlo zastavilo ešte pred hranou križovatky, teda pred bielou čiarou a druhé doň zozadu narazilo, na vine je zadné vozidlo. Ak však prvé auto prejde za túto bielu čiaru, zapríčinil nehodu jeho vodič, lebo ten za ním nemôže vedieť, že ešte zastaví.
No a na záver ešte dobrá správa. V blízkej dobe by sa mali na Slovensku objaviť semafory, ktoré by celú oranžovú dilemu mali vyriešiť raz a navždy. "Je predpoklad zrušenia všetkých blikavých zelených na Slovensku a náhrada displejom, ktorý bude v sekundách ukazovať čas do najbližšej zmeny," informuje dopravný analytik Jozef Dráhovský.
Téme sa venuje reportérka Beáta Ksenzsighová. INFORMÁCIE ONLINE TU.
TV JOJ