110 km/h na cestách 1. triedy? Odborníci sú skeptickí
Máte vypnuté reklamy
Vďaka financiám z reklamy prinášame kvalitné a objektívne informácie. Povoľte si prosím zobrazovanie reklamy na našom webe. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.
BRATISLAVA / Vyzerá to tak, že aj Slovensko čaká búrlivá diskusia o zvyšovaní rýchlosti na cestách 1. triedy. Rezort dopravy sa totiž nechal počuť, že 110-tku, ktorú plánujú zaviesť v susednom Česku mimo obce, si vie predstaviť aj u nás. Podľa odborníkov však proti zvyšovaniu rýchlostných limitov hovorí technický stav vozoviek a tiež nedisciplinovaní vodiči.
Vozidlá sú vraj v lepšom stave
Je možné, že na cestách 1. triedy budeme mať povolenú rýchlosť 110 km/h, tak ako na diaľnici neďaleko Bratislavy. Tá na vymedzenom úseku D1 platí od novembra 2010. Znížili ju kvôli bezpečnosti. "Pomôže to udržiavať väčšiu priepustnosť," vravel vtedajší minister dopravy Ján Figeľ.
Dnes rezort dopravy po vzore Česka uvažuje nad zavedením 110 na cestách 1. triedy. "Pretože vozidlá sú dnes v úplne inom technickom stave, v akom boli pred 10 či 20 rokmi," hovorí hovorca MDVRR SR Martin Kóňa.
Táto iniciatíva paradoxne prichádza v čase, keď sa čoraz viac hovorí o bezpečnosti na cestách. Najohrozenejšou skupinou sú pritom už pri nižších rýchlostiach popri cyklistoch chodci. Dôvody sú podľa policajtov jasné. "Je rozdiel, či je ten účastník cestnej premávky osvetlený alebo nie," hovorí 1. viceprezident PZ SR Milan Lučanský.
Zlý technický stav našich vozoviek
Ak si k tomu pripočítame faktory, s ktorými sa stretávajú vodiči ako sú stres, telefonovanie, únava, lieky, či vek, vodiča je zavedenie 110 km/h namiesto platnej 90 km/h na zamyslenie. Proti hovorí aj cestná infraštruktúra na Slovensku, ktorá je po dlhotrvajúcej zime aj pre výtlky často v havarijnom stave. "Naozaj to musia byť nové cesty alebo aspoň rekonštruované," vraví manažér dopravného spravodajstva Ľuboš Kasala.
Už 80 km/h je pritom podľa odborníkov pri strete vozidla s chodcom doslova smrteľnou ranou istoty a brzdná dráha pri 90 km/h nie je menej ako 36 metrov. "Určite sa rýchlosť nebude zvyšovať v obývaných zónach, tam, kde nie sú zvodidlá alebo autobusové zastávky," dodáva Kóňa.
Všetko o hokejových MS na jednom mieste. Čítajte TU.
ISIFA