Právnik radí. Čo robiť, ak sa na chybu nevzťahuje záruka
Máte vypnuté reklamy
Vďaka financiám z reklamy prinášame kvalitné a objektívne informácie. Povoľte si prosím zobrazovanie reklamy na našom webe. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.
BRATISLAVA / Rozpadnutá klávesnica, deravé pneumatiky či nefunkčné auto. To sú všetko reklámacie, ktoré nechceli predajcovia uznať ľuďom, ktorí sa obrátili na Právnu televíznu poradňu.
"Pred rokom som si kúpila notebook a po krátkom používaní mi začali vypadávať klávesy," píše jedna z diváčok. "Kúpil som si auto s 5-ročnou zárukou. Po 2,5 roku mi praskla hadica. Za opravu som musel zaplatiť," píše divák.
Vo všetkých troch prípadoch predajca tvrdil, že na túto chybu sa záruka nevzťahuje. Pokiaľ ide o náhradu či zodpovednosť za chyby pri súčastiach vecí ako je klávesnica, hadička auta prípadne pneumatiky sa samozrejme vzťahuje záruka aj na tieto veci. Minimálne teda tá zákonná dvojročná.
Argument, že sa záruka nevzťahuje, neobstojí
Takže obrana predávajúceho, že na takúto súčiastku alebo súčasť vecí sa záruka nevzťahuje neobstojí. Každopádne pokiaľ sa predávajúci nechce seriózne postaviť k svojím povinnostiam v zmysle zákona právnička Bornislava Pavelková.
"Odporúčam jednak najprv riadne reklamačné konanie, prípadne iniciovať konanie pred inšpekciou obchodnou alebo potom žalobu na súd vyplývajúcu zo zodpovednosti za vady," hovorí Pavelková.
30-dňové bezplatné odstránenie vady
Ak majú byť splnené všetky podmienky k uplatneniu záruky, tak majú právo na bezplatné, včasné a riadne odstránenie či výmenu veci, ak sa nedá používať. "V termíne 30 dní majú právo na bezplatné odstránenie vady. V prípade, že sa vada objavuje opakovane alebo sa zjaví 3 a viac vád, tak v takomto prípade má právo odstúpiť od zmluvy, čiže vrátiť peniaze," dodáva advokátka.
Odstúpiť od zmluvy môžu aj v prípade, ak nie je možné pre chybu vec používať. To je napríklad spomínaný notebook ale aj auto.
Staňte sa fanúšikom rubriky Právna televízna poradňa KRIMI na Facebooku.
TASR/Martin Baumann