Právnik radí. Ak vám zamietli reklamáciu, takto postupujte
Máte vypnuté reklamy
Vďaka financiám z reklamy prinášame kvalitné a objektívne informácie. Povoľte si prosím zobrazovanie reklamy na našom webe. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.
RIMAVICA NAD SOBOTOU / Obyvateľka Rimavice nad Sobotou (okr. Rimavská Sobota) si cez internet objednala domáce čerpadlo. Po čase prestalo fungovať a nasledovala reklamácia. Predajca ju však neuznal, pretože zákazníčka vraj tovar používala vo vlhkom prostredí.
Čerpadlo vo vlhkom prostredí
Tento hrniec nesmiete používať pri teplote vyššej ako 25 °C. Tento vysávač nepoužívajte v prašnom prostredí a s týmto perom vám neodporúčame písať. Znejú vám tieto odporúčania absurdne? Nuž rovnako nezmyselný sa zdá Jane dôvod prečo jej neuznali reklamáciu.
V lete si cez internet kúpila vodárničku, ktorá jej po čase začala haprovať, až kým neprestala úplne fungovať. V zákonom stanovenej lehote ju zaslala na reklamáciu. "Poslali mi ju späť s tým, že ju neuznávajú, pretože závada bola spôsobená tým, že som čerpadlo používala vo vlhkom prostredí a preto sa motor aj ložiská zadreli. Oprava výrobku by vraj presiahla cenu nového výrobku," uviedla Jana.
Právo odstúpenia od zmluvy
Oslovili sme predajcu, aby nám odpovedal na otázky: Ako sa má používať vodárnička tak, aby nebola vo vlhkom prostredí, kto vyhotovil odborný posudok o chybe výrobku a podľa ktorého § Obchodného zákonníka jej neuznali reklamáciu? Ich odpoveď bola stručná. "V prípade pochybností s postupom pri riešení tejto reklamácie má zákazníčka právo obrátiť sa s podnetom na SOI. Môžeme Vás ubezpečiť, že všetky naše procesy sú v súlade s aktuálne platnou legislatívou," píše sa v stanovisku predajcu.
Ochranu spotrebiteľa pri reklamáciách veľmi podrobne upravuje Občiansky zákonník, ale aj rôzne európske predpisy. "V tomto prípade diváčka, podľa môjho názoru a podľa toho, čo som doteraz k veci videla, má plné právo na niektorý zo spôsobov vysporiadania zodpovednosti za škodu podľa občianskeho zákonníka. Veľmi pravdepodobné je jej právo odstúpiť od zmluvy, v dôsledku toho, že vada nebola riadne a včas odstránená," uviedla advokátka Bronislava Pavelková.
Viac možností právneho zastúpenia
Ak nie je chyba na výrobku riadne a včas odstránená a to do 30 dní od reklamácie, v takomto prípade má právo odstúpiť od zmluvy. "Nech napíše právny úkon odstúpenia od zmluvy a podá žalobu týkajúcu sa vrátenia bezdôvodného obohatenia a to kúpnej ceny za čerpadlo. Najlepšie by bolo, keby bola právne zastúpená a to buď cestou zväzu na ochranu spotrebiteľa," uviedla Pavelková.
Možnosťou je aj využitie Centra bezplatnej právnej pomoci, na čo má nárok, ak v skutočnosti je jej dôchodok 300 € mesačne.