V autobuse nie je žiadne bezpečné miesto
Máte vypnuté reklamy
Vďaka financiám z reklamy prinášame kvalitné a objektívne informácie. Povoľte si prosím zobrazovanie reklamy na našom webe. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.
SLOVENSKO / Po piatkovej tragédii sa rozprúdila diskusia, ako sa dá zvýšiť bezpečnosť na cestách, v tomto prípade pri autobusovej doprave. Štyri mŕtve dievčatá údajne sedeli v zadnej časti vozidla.
Dopravný analytik Jozef Drahovský hovorí, že vo všeobecnosti sa za najnebezpečnejšie miesto v autobuse považuje sedadlo vodiča. Nemožno ale jednoznačne povedať, že bezpečné sedadlá cestujúcich sú tieto a nebezpečné zase iné.
Nepredvídateľné okolnosti
"Vždy to závisí od nárazu, od konštrukcie autobusu, od použitia bezpečnostných pásov a okolností, ktoré nie je možné predvídať," informuje dopravný analytik Jozef Drahovský.
Je zrejmé, že keď autobus čelne narazí do betónového stĺpa, najohrozenejší budú tí vpredu. A keď do neho vpáli vlak z boku, alebo kamión zozadu, najrizikovejšie budú sedadlá bezprostredného styku.
Bezpečnostné pásy
"Určite sa nedá povedať, že tam si sadnite, alebo tam si nesadnite," pokračuje. Niektorí po piatkovej nehode volajú po striktnom používaní bezpečnostných pásov v autobusoch. Drahovský ich považuje za dobrú vec, ktorá však nevyrieši všetko.
"Pásy pomáhajú, ale veľmi závisí od konštrukcie, či sú dvojbodové, alebo trojbodové a udržia toho cestujúceho aj vtedy, keď sa autobus otočí na strechu," dodáva analytik.
Šťastie a kompromis
K posilneniu bezpečnosti v autobusoch už prispieva aj moderná technika, ktorá je však drahá a zo slovenských vozidiel ju majú len máloktoré.
Podľa analytika Jozefa Drahovského v doprave rozhodujú dve veci, a to šťastie a kompromis medzi cenou za pasívnu a aktívnu bezpečnosť vozidla, komfortom vodiča a cestujúcich, schopnosťami vodiča, dobou dojazdu a stavom a bezpečnosťou cestnej komunikácie.