Chráňte si svoje súkromie. Osobné údaje nemusíte nikomu poskytovať
Máte vypnuté reklamy
Vďaka financiám z reklamy prinášame kvalitné a objektívne informácie. Povoľte si prosím zobrazovanie reklamy na našom webe. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.
BRATISLAVA / O citlivé osobné údaje ako telefónne čísla, emailové adresy, sexuálnu orientáciu či politické názory, sa nemusíte deliť s verejnosťou. Žiadať o ne nemôže ani zamestnávateľ v prípade, že nesúvisia s výkonom práce.
Všetky údaje, ktoré priamo alebo nepriamo identifikujú človeka, sú jeho osobnými údajmi. Ich ochranu zabezpečuje na Slovensku zákon a dohľad nad ním vykonáva špecializovaný úrad.
"Okrem bežných údajov, ako meno a priezvisko, sú to telefónne číslo, email, číslo účtu, údaje o zdravotnom stave a ekonomických či sociálnych ukazovateľoch," definuje osobné údaje hovorca úradu na ochranu osobných údajov David Zubko.
Sexuálna orientácia, úchylky, ale aj politické názory či vierovyznanie tiež patria do tejto oblasti. Môžu nás identifikovať.
To znamená, že podliehajú ochrane. Nemusíme o nich teda hovoriť, ani ich nikde uvádzať, pokiaľ by sa niekto pýtal. Ani v prípade zamestnávateľa – museli by totiž priamo súvisieť s výkonom práce.
Kamerovanie priestorov
Úrad vykonáva kontroly a vedie konania o ochrane osobných údajov. Či už na základe podnetov od ľudí alebo vlastného výskumu. Len vlani zistil pochybenia vo viac ako stovke prípadov.
"Najčastejšie sa vykonávali v kontexte kamerovania priestorov prístupných verejnosti, ďalej rôzne nedodržiavania pravidiel ochrany osobných údajov prevádzkovateľom," vyratúva Zubko.
Prevádzkovateľom rozličných informačných databáz v prípade porušenia zákona hrozia pokuty.
Bežní občania sa priestupkov napríklad dopustia, ak majú pred domom nainštalované kamery. Pokiaľ monitorujú verejný chodník alebo časť susedovej záhrady, musí byť v blízkosti kamery uvedený oznam.
Údaje na sociálnych sieťach
Osobitnou kapitolou sú údaje na rozličných sociálnych sieťach. Proti takému zverejňovaniu môže úrad zakročiť len ťažko.
Problémom je, že napríklad Facebook podlieha americkej legislatíve. Aj tu však platí, že zverejňovanie fotografií cudzích osôb by sme mali dôkladne zvážiť.
Pokiaľ takéto fotografie pridáva firma za účelom podnikateľskej činnosti alebo reklamy, možno v takomto prípade hovoriť o spracúvaní osobných údajov. A na ten je potrebný súhlas dotknutých strán.
Pozrite si reportáž: