Lietadlá, ktoré sa zrútili s parašutistami, nemali čierne skrinky
Máte vypnuté reklamy
Vďaka financiám z reklamy prinášame kvalitné a objektívne informácie. Povoľte si prosím zobrazovanie reklamy na našom webe. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.
ČERVENÝ KAMEŇ / Slovensko sa stále spamätáva z obrovskej tragédie, ktorá sa stala nad obcou Červený Kameň. Lietadlá, ktoré sa zrazili nad Ilavou, nemali čierne skrinky. Kľúčové sú tak výpovede svedkov. Odborníci sa však už teraz zhodujú v tom, že piloti sa zachovali mimoriadne profesionálne a zabránili omnoho väčšej tragédii.
Príčiny leteckého nešťastia zisťuje tím vyšetrovateľov. Typ lietadiel, ktorý havaroval, však nie je vybavený takzvanými čiernymi skrinkami, navyše leteli v neriadenom vzdušnom priestore.
Zjednodušene povedané, lietadlá neboli pod dohľadom dispečerov na zemi. To znamená, že pilotov nemôže niekto iný upozorniť, že hrozí napríklad zrážka. Do výšky 2 450 metrov nad morom totiž lety nekontroluje riadiaca veža.
Zohraní piloti
"Nezabezpečujú rozostupy, takže je to vyslovene na zodpovednosti posádok, musia pozerať a urobiť všetko preto, aby zrážke zabránili," informuje Peter Kandráč z leteckej fakulty Technickej univerzity v Košiciach.
To sa posádke nepodarilo. Podľa skúsených pilotov, ktorých televízia JOJ oslovila, išlo o náročné skupinové lietanie, pri ktorom musia byť piloti výborne zohraní. Chyba ktoréhokoľvek z nich totiž môže viesť ku katastrofe.
Bez skriniek
Tragédiu vyšetruje polícia ako všeobecné ohrozenie. Pri zisťovaní okolností nehody tímu expertov a súdnych znalcov pomôžu najmä svedecké výpovede a stopy z miesta dopadu. K dispozícii totiž nemajú záznamy z čiernych skriniek.
"Záznamové zariadenie v týchto lietadlách nebolo, nekomplikuje to však vyšetrovanie. Vyšetrovatelia totiž získali dostatok svedeckých výpovedí a použiteľných stôp na lietadlách," tvrdí Peter Zeman z ministerstva dopravy.
"Je veľmi veľmi pravdepodobné, že tam nebude technická závada, aj keď vylúčiť sa to nedá," tvrdí Kandráč. Z minulosti je známa len jedna nehoda tohto typu lietadla pri výsadkovom lete. V roku 2003 stroj havaroval v Rusku. Príčinou bolo preťaženie.
Téme sa venuje redaktor Pavol Janič: