Slováci jazdia v tuneloch lepšie ako Česi, sme na úrovni Rakúšanov či Nemcov
Máte vypnuté reklamy
Vďaka financiám z reklamy prinášame kvalitné a objektívne informácie. Povoľte si prosím zobrazovanie reklamy na našom webe. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.
BRATISLAVA/PRAHA / Slováci jazdia v tuneloch lepšie ako Česi, tvrdí to štúdia z oblasti dopravy. Naši vodiči sú na úrovni Rakúšanov a Nemcov.
Podľa expertov zo Žilinskej univerzity sa na slovenských cestách stane 15-násobne menej nehôd v tuneloch ako na klasických úsekoch diaľnice. Dopravní experti u našich českých susedov prepočítali počet nehôd na jeden milión odjazdených kilometrov v tuneli.
Nízka nehodovosť
V Nemecku sa čísla nehodovosti v tuneloch pohybujú okolo 0,228 na jeden milión takzvaných vozokilometrov. V susednom Česku je oproti Rakúsku nehodovosť približne 28-krát vyššia. Slovensko skončilo na úrovni Nemecka. "Okolo tých 0,112 až 0,228, čo v porovnaní s týmito štátmi je celkom dobré," dodáva dekan Žilinskej univerzity Ján Mikolaj. Vyplýva to z monitoringu tunelov Horelica, Bôrik či Branisko.
Za nízkou nehodovosťou v nich je väčšia obozretnosť Slovákov, ako i znížená rýchlosť väčšinou na 80 kilometrov za hodinu. Dispečeri v tuneli sú školení na viaceré krízové situácie.
Jediný simulátor riadenia tunelov je na Žilinskej univerzite. Povinné školenia tu absolvujú dispečeri z celého Slovenska. "Kde si môže precvičiť a naučiť sa ovládať najmä tie havarijné udalosti, ktoré vznikajú či už z dopravných nehôd, požiarov alebo emisných zmenených podmienok," dodáva dekan.
Zo školenia do praxe
Po absolvovaní školenia sa účastníci stanú dispečermi v praxi. Prvé minúty sú pritom rozhodujúce. "V prípade, že tam máme nehodu a účastníci vystúpili z vozidiel, pohybujú sa po vozovke, je to veľmi nebezpečné. Je nutné vyhlásiť v tuneli nehodu. Systém automaticky uzavrie tunelovú rúru do miesta nehody. Druhá tunelová rúra sa uzavrie tiež. Slúži ako úniková cesta v prípade, ak by vznikol požiar," vysvetľuje odborný asistent zo Žilinskej univerzity Peter Danišovič.
SITA
V prípade požiaru sa intenzita osvetlenia zvýši na maximum. Automaticky sa zapne požiarne evakuačné osvetlenie, rozsvietia sa tabule s informáciou o najbližšom únikovom východe.
Evakuácia
Dispečer spustí evakuačný rozhlas v tuneli a pustí i hlásenie do vysielania verejnoprávneho rozhlasu, ktorého frekvencia na rozdiel od iných funguje i v tuneli. Následne privolá všetky záchranné zložky.
"Na miesto posiela i tunelových špecialistov. V prípade požiaru ich neposiela do tunela, ale na priľahlé križovatky," hovorí Danišovič.
Riziko nehody okrem nepozornosti samotných vodičov je najvyššie na vjazde do tunela a výjazde z tunela. Najmä keď sa menia poveternostné podmienky.
Slováci jazdia v tuneli obozretne, pozrite si reportáž: