Železnice o nákladiaku na priecestí vedeli, rušňovodiča nemali ako varovať
Máte vypnuté reklamy
Vďaka financiám z reklamy prinášame kvalitné a objektívne informácie. Povoľte si prosím zobrazovanie reklamy na našom webe. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.
MICHALOVCE / Zrážka medzinárodného rýchlika pri Michalovciach sa pravdepodobne vôbec nemusela skončiť smrťou 51-ročného rušňovodiča. O probléme na železničnom priecestí so zaseknutým ťahačom totiž železničná spoločnosť vedela. Lenže nemala priame spojenie s kabínou rušňovodiča. V situácii, keď rozhodujú sekundy, to bol kľúčový moment zbytočnej tragickej nehody.
Zrážka medzinárodného rýchlika pri Michalovciach sa nemusela skončiť smrťou rušňovodiča Pavla. O probléme na železničnom priecestí so zaseknutým ťahačom s kombajnom železnice vopred vedeli. Stačilo aby existovalo priame spojenie s kabínou rušňovodiča.
"O 19:58 volal na linku tiesňového volania 112 okoloidúci svedok," uviedol hovorca ministerstva vnútra Petar Lazarov. "Predbežne bol čas zrážky určený na 20:05," hovorkyňa železníc Jana Morháčová.
Zložky mali presne sedem minút na to, aby zastavili vlak predtým, než dorazí na železničné priecestie. Niekde sa stala chyba, systém zlyhal. "Bola vyrozumená stála služba železničnej polície, ktorá kontaktovala železničnú stanicu v Michalovciach a dispečera," uviedla hovorkyňa polície Jana Mésarová.
Spojenie na úseku neexistuje
V 21. storočí to znie neuveriteľne, ale na danom úseku oficiálne priame spojenie s rušňovodičom možné nie je. Ľudia na priecestí na vlak svietili, no v hmle ich nebolo vidieť. "Nič sme nepočul. Keď išiel vlak, svietili sme baterkou, ale nič sa nedalo robiť," hovorí vodič kamióna.
"Nie je medzi pracovníkmi riadiacimi dopravu na dráhe a rušňovodičmi vybudované technické zariadenie umožňujúce ich priame spojenie," uviedla Katarína Martinkovičová z odboru komunikácie ŽSR.
Zakázaný súkromný mobil
Ďalšou možnosťou tak bolo kontaktovať rušňovodiča neoficiálnou cestou a to telefonátom na jeho súkromný mobil. Telefonovanie počas jazdy je ale podľa interných predpisov prísne zakázané. "Podľa doteraz dostupných informácií spojenie dispečerov ŽSR s vlakom prebehlo po zrážke," tvrdí Morháčová.
Podľa zdroja televízie JOJ však bolo možné rušňovodiča upozorniť na problém aj nepriamo. V neďalekej výhybni totiž stačilo na semafore rozsvietiť červenú farbu a vlak by zastavil. "Zastavenie vlaku je možné len v prípade, ak ešte neprešiel vzdialenosťou najbližšiu dopravňu," tvrdí Katarína Martinkovičová z odboru komunikácie ŽSR.
Pozrite si priloženú reportáž: