Zatiahnuté
Bratislava
Milan
27.11.2024
Najväčšie riziko nehody hrozí počas prvých minút dažďa, varujú odborníci
Zdielať na

Najväčšie riziko nehody hrozí počas prvých minút dažďa, varujú odborníci

SPIŠ/RIMAVSKÁ SOBOTA / Dažde znamenajú pre nemalé percento motoristov problém. Mokré a šmykľavé cesty sú totiž zradné. Podľa odborníka najväčšie riziko hrozí počas prvých minút dažďa. Všetok neporiadok na ceste sa totiž mení na klzkú hmotu.

Podľa inštruktora autoškoly robia vodiči najväčšiu chybu, keď si neuvedomia, že cesta je mokrá. Po takejto vozovke treba jazdiť opatrnejšie.

"Cesty nie sú v dobrom stave, nie sú vyčistené. Na ceste je peľ. Keď začne pršať, peľ sa zmieša s vodou a vytvorí sa šmykľavý povrch," vysvetľuje Eugen Celec.

Chybou u mladých vodičov je aj to, že sa častokrát spoliehajú na elektronickú stabilizáciu v autách. Tým pádom si dovolia jazdiť omnoho dravejšie.

"Jazdiť na nejakej hrane, kedy ja sa zabávam na tom, ako mi to auto bliká, ako sa mi zapína ESPčko, to už nie je v poriadku," dodáva.

Štítok na pneumatike

Pomôcť môže aj štítok na pneumatike. Jeho dôkladným preštudovaním môže vodič predísť nehode. Na štítku je informácia aj o tom, ako sa pneumatika na mokrej vozovke správa.

"Pri kúpe pneumatík je treba vziať do úvahy okrem iných úžitkových vlastností, najmä brzdnú dráhu na mokrej vozovke," vysvetľuje odborník na pneumatiky Miroslav Šuster.

"Pokiaľ sú pneumatiky zjazdené, majú menšie odvodové drážky, voda neodteká spod pneumatiky. Vtedy je vyššie riziko šmyku a aquaplaningu," dodáva Celec.

"Treba mať na pamäti, že na mokrej ceste sa jazdné vlastnosti pneumatík menia. Značne sa predlžuje brzdná dráha a tiež sa znižuje priľnavosť pneumatík," konštatuje Šuster.

Čo robiť, ak sú cesty mokré, pozrite si reportáž:

Šmyk

Užitočné je vedieť aj to, ako šmyk zvládnuť. Väčšina vodičov totiž v takejto situácii spanikári.

"Človek musí byť pripravený na všetko. Keď sa na to nepripraví, tak je problém. ja tomu hovorím, že už ani rýchly otčenáš nepomôže," hovorí majiteľ autoškoly Ľudovít Pollák.

Šmyk vzniká, keď kolesá nie sú pevne priľnuté k povrchu cesty a auto sa tým pádom stáva neovládateľné.

"Keď je už medzi pneumatikou a cestou ja neviem tráva, piesok, sneh, ľad, niečo, tak už nedrží," vysvetľuje Pollák.

Zadná časť auta stráca smer a ubieha do strany. Vtedy hrozí nebezpečenstvo pretočenia a takzvaných hodín. Podstatné je začať točiť volantom do opačnej strany a vďaka tomu zadok auta vyrovná smer.

Ako "vyšoférovať" zo šmyku, pozrite si reportáž:

Najčítanejšie správy