Potrebujete pomoc? Záchranárom nadiktujte tri veci
Máte vypnuté reklamy
Vďaka financiám z reklamy prinášame kvalitné a objektívne informácie. Povoľte si prosím zobrazovanie reklamy na našom webe. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.
TATRY / Letná sezóna je v plnom prúde a leteckí záchranári takmer denne pomáhajú v rôznych častiach krajiny. Volajúci ale nie vždy vedia, ako postupovať pri oznámení úrazu. Základom je povedať najmä to, kde sa nachádzate, čo sa stalo a svoje meno. Aby posádka prišla čo najskôr, pomôžu im aj ďalšie informácie.
Trojčlenná posádka v červenobielej lietajúcej sanitke počas letu len tak nesedí. Pilot sa plne venuje riadeniu a prijíma informácie od operátora, ktorý pozoruje terén. Lekár sa už počas letu spája so zraneným alebo tým, ktorý volá o pomoc. Kľúčové sú GPS súradnice.
"Ak nám dokážu prečítať ich súradnice z GPS, nemusíme už nič hľadať v mape, iba orientačne si pozrieme, kam máme ísť," vysvetľuje vedúca lekárka Iveta Križalkovičová. Ľudia síce majú telefóny s funkciou GPS, mnohí ju nevedia používať. Ak volajúci nevie súradnice GPS, mal by si podrobne všímať okolie.
"Či tam je skládka dreva, poľovnícky posed, to sú veci, ktoré nás dokážu usmerniť. A ďalšia vec je, aby tí, ktorí sú pri poranenom vyšli na nejaké miesto, kde budú dobre viditeľní a odtiaľ nám rukami môžu ukázať, kde sa nachádza ten postihnutý," opisuje lekárka. Lekár sa volajúceho pýta na oblečenie, aby ho vedeli z oblakov identifikovať.
Najlepšie je reflexné oblečenie a po tme svietiť baterkou či mobilom. Zraneného by sa prítomní nemali snažiť dostať z miesta, aby nedošlo k zhoršeniu stavu. Keď volajúci vidí zachraňujúci vrtuľník, lekár sa s ním dohodne na ďalšom znamení. "Že budú stáť v tvare ypsilonu, lebo keď nám všetci mávajú, nevieme, ktorý je ten zranený," hovorí Križalkovičová.