Záchrana pri nehode. Novinka E-call pomôže, ak si nedokážete zavolať pomoc
Máte vypnuté reklamy
Vďaka financiám z reklamy prinášame kvalitné a objektívne informácie. Povoľte si prosím zobrazovanie reklamy na našom webe. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.
BRATISLAVA / Na európskych cestách zomrie pri dopravných nehodách ročne obrovské množstvo ľudí. Nové autá budú vybavené špeciálnym červeným SOS gombíkom, ktorý vám privolá pomoc aj v prípade, že to sami po nehode nedokážete.
Pri dopravných nehodách sa častokrát stáva, že posádka zostane po nehode v bezvedomí alebo nie je schopná si privolať pomoc. A práve služba E-call má v takýchto prípadoch pomôcť. Záchranný systém ECALL bude v "čiernej skrinke", ktorá bude zabudovaná v každom aute, ktoré sa vyrobí od marca roku 2018. Skrinka sa bude nachádzať v prednej časti auta, ktoré je najmenej náchylné na poškodenie.
Červené SOS tlačidlo bude pri spätnom stredovom zrkadle. Tiesňové volania môžu byť aktivované manuálne pasažiermi alebo automaticky. "Krízovú situáciu auto vyhodnotí v podstate veľmi jednoducho aktiváciou airbagu. Druhá vec je spomalenie. Čiže v aute je nejaký senzor pohybu vnútri v aute a zistí, že to dané spomalenie je nadkritické, keď prichádza k nehode, zrážke alebo rýchlemu spomaleniu vtedy sa systém automaticky aktivuje a volá sanitku," hovorí motoristický novinár Peter Mihálik.
V čiernej skrinke bude zabudovaný GPS modul, ktorý presne určí miesto a polohu, kde sa s vozidlom nachádzate. Okrem toho v nej bude aj GSM modul, ktorý sa priamo spojí s operačným strediskom záchranných zložiek, bez ohľadu na to, akého máte mobilného operátora. Automobilky sa už postupne na takúto zmenu pripravujú. "Toto opatrenie je schválené už dva roky, ale s tým cieľom, že automobilky majú čas na prípravu a do konca marca 2018 musí mať každé nové auto zavedený tento systém," povedal europoslanec Ivan Štefanec.
Európsky parlament rozhodol, že tento záchranný SOS systém bude pre všetkých vodičov v Európskej únií bezplatný. Systém E-call sa stretol aj s určitým odporom, hlavne pre ochrane osobných údajov a sledovaniu pohybu vozidiel, no nakoniec sa europoslanci dohodli. "Ale nakoniec sme poslaneckým návrhom v legislatívnom texte posilnili klauzulu, ktorá by mala zabrániť sledovaniu vozidiel vybavených systém E-call pokiaľ nedôjde k nehode," povedala europoslankyňa Monika Smolková.
"Je to výborná vec, než si my vytiahneme telefón, že máme nejakú nehodu a zavoláme, to ubehnú sekundy. Sami vieme, že život a otázka života a smrti to sú naozaj sekundy. Tu stlačíme naozaj tlačidlo a sme spojení promptne," chváli systém Mihálik.
Pozrite si archívnu reportáž o správnej voľbe núdzovej linky: