Polícia plánuje veľké zmeny v zákone. Dotknú sa najmä chodcov
Máte vypnuté reklamy
Vďaka financiám z reklamy prinášame kvalitné a objektívne informácie. Povoľte si prosím zobrazovanie reklamy na našom webe. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.
BRATISLAVA / Polícia plánuje niekoľko zmien v zákonoch. Dotknúť by sa mali najmä povinností vodičov voči chodcom. V minulom roku počet prihlásených vozidiel prekročil hranicu troch miliónov. Na Slovensku ale sú okresy, kde sa nestala ani jedna smrteľná nehoda.
V minulom roku sa na slovenksých cestách stalo takmer 14 tisíc dopravných nehôd. O život pri nich prišlo 250 ľudí, z toho 49 chodcov. Chodci by sa mohli čoskoro dočakať úplnej prednosti na priechodoch, rovnako ako je tomu napríklad v Rakúsku.
"Pokiaľ ten chodec prejaví len snahu vstúpiť a nie, že vstúpi, ako je to teraz, tak vodič je povinný byť oveľa opatrnejší a umožniť mu bezpečný prechod," tvrdí viceprezident policajného zboru Ľubomír Ábel. Prísnejšie pravidlá by teda mali vodičov motivovať mať oči stále otvorené a pred priechodmi znížiť rýchlosť, ak by im náhodou niekto na cestu vyšiel.
Aj chodec musí predvídať
Dopravný konzultant Maroš Palesch si ale nemyslí, že je to úplne ideálne riešenie. "Ako vodič musím predvídať, prikazuje mi to zákon, ale mnoho chodcov si neuvedomuje, že aj oni sú účastníkmi cestnej premávky a tiež musia skontrolovať situáciu." Problémom je aj nepozornosť chodcov, či už majú slúchadlá na ušiach, alebo telefón v ruke. Polícia by sa preto mala zamerať aj na väčšiu edukáciu chodcov.
Nehodovosť a ich príčiny
Najviac životov vyhaslo na cestách prvej triedy. Najviac smrteľných nehôd sa stalo v Trnavskom kraji. Ani jedna nehoda sa nestala v okresoch Bardejov, Svidník a Šaľa. Niekoľko rokov policajti bojovali s najčastejšou príčinou smrteľných nehôd s neprimeranou rýchlosťou. V minulom roku sa to ale zmenilo. Telefonovanie a najmä písanie správ z mobilu odpútava pozornosť a zvyšuje riziko nehôd.
Zmeny v nákladnej doprave
V nákladnej doprave polícia uvažuje nad dovolením predchádzania sa kamiónov na diaľniciach a rýchlostných cestách. "Platilo by to však iba v čase od 22:00 do 4:00," informuje ďalej Ábel. Zmeny chcú zaviesť aj pri možnosti získania vodičksého oprávnenia pre nákladné autá, ted pre skupiny C a C1. Dôvodom je najmä nedostatok takýchto vodičov.
Sumarizáciu robila polícia aj v oblasti kriminality. Pozrite sa na rebríček najnebezpečnejších miest: