Zvodidlá môžu zachrániť život. Takto treba postupovať, ak ich poškodíte
Máte vypnuté reklamy
Vďaka financiám z reklamy prinášame kvalitné a objektívne informácie. Povoľte si prosím zobrazovanie reklamy na našom webe. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.
BRATISLAVA / Zvodidlá pri ceste môžu zachrániť život. Lenže po dopravných nehodách, alebo škodových udalostiach zostávajú neraz nepovšimnuté a zdemolované. Správca cesty má pritom povinnosť, čo najskôr ich opraviť.
Medzi Bratislavou a Svätým Jurom sú už niekoľko mesiacov zničené zvodidlá a to dokonca na viacerých miestach. Pritom nemajú okrasnú, ale ochrannú funkciu. Pri škodových udalostiach alebo dopravných nehodách sú poškodené neraz aj všeobecne prospešné zariadenia, medzi ktoré patria aj zvodidlá. Lenže to, čo má slúžiť pre našu bezpečnosť, ostáva na niektorých úsekoch našich ciest zdemolované.
Zákon ale hovorí jasne - na prvom mieste je bezpečnosť. "Príslušný správca pozemnej komunikácie má povinnosť poškodené zvodidlo ako bezpečnostný prvok opraviť, respektíve v prípade potreby vymeniť, a tak uviesť zvodidlo, ako súčasť cestného telesa, do pôvodného stavu, a to čo v najkratšom čase tak, aby zvodidlo plnilo svoju základnú funkciu," vyjadrila sa Lucia Karelová, hovorkyňa Slovenskej správy ciest.
Úsek medzi Bratislavou a Svätým Jurom spravuje magistrát mesta Bratislava. Kompetentní o probléme vraj vedia a údajne len čakajú na správnu chvíľu. "Hlavné mesto eviduje poškodené zvodidlá, ktoré sa nachádzajú na danom úseku v katastri hlavného mesta, aktuálne prebiehajú prípravné práce súvisiace s ich opravou," vyjadrila sa Zuzana Onufer, hovorkyňa Magistrátu Hlavného mesta.
Na otázku, prečo neraz bývajú takéto úseky dlhé mesiace bez povšimnutia jestvuje odpoveď - vodič, ktorý je povinný pri poškodení všeobecne prospešného zariadenia privolať aj políciu, tak neurobí a poisťovni to zamlčí. Správca cesty, ktorý by mohol dostať peniaze z poisťovne, tak musí načrieť do vlastného vrecka.
"Zvodidlá ako také sa opravujú, respektíve vymieňajú z prostriedkov štátneho rozpočtu, ktoré ako správca ciest prvej triedy v príslušnom kalendárnom roku dostávame na opravu a údržbu ciest I. triedy," povedala Karelová.
Menšie samosprávy ciest, ako mestá a obce, majú rozpočty obmedzené. Vodič pritom nemusí mať obavu z toho, že by po nahlásení udalosti od neho poisťovňa žiadala náhradu škody. "Aby mohla byť takáto škoda uhradená z povinného zmluvného poistenia vinníka, je potrebné do poisťovne doručiť správu o nehode, spolu s fotodokumentáciou, prípadne s policajnou správou," vyjadrila sa Beata Dupaľová Ksenszighová, hovorkyňa poisťovne Union.
Na horskom priechode Soroška pri nehode začiatkom februára zvodidlá zdemolovalo posýpacie auto, ktoré skončilo v rokline. Je viac než isté, že škoda bude hradená poisťovňou, no na tomto nebezpečnom úseku za viac ako mesiac a pol k ich oprave nedošlo. Poisťovne sú pritom s úhradou flexibilné. "Ak si chce správca opraviť sám, tak sa to robí rozpočtom, ak si najmä firmu, tak sa preplatí faktúra," vysvetlila Dupaľová Ksenszighová.
Pozrite si súvisiacu archívnu reportáž: