Symbolický deň tiesňovej linky 155. Minulý rok zavolalo viac ako milión ľudí
Máte vypnuté reklamy
Vďaka financiám z reklamy prinášame kvalitné a objektívne informácie. Povoľte si prosím zobrazovanie reklamy na našom webe. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.
BRATISLAVA / Keď nám ide o život, sú našimi anjelmi strážnymi. Reč je o záchranároch, ale hlavne o operátoroch záchrannej zdravotnej služby, ktorí našu prosbu o pomoc zodvihnú v priemere každých 23 sekúnd. A práve 15. máj, sa stal symbolicky dňom tiesňovej linky 155.
Každý, kto zavolá na linku 155 sa dovolá na jedno z krajských operačných stredísk. Operátori sú pripravení pomôcť vám v každej tiesni. Nezáleží na tom, či ide o zlomeniny, popáleniny, alebo kolapsy a život ohrozujúce stavy. Pokiaľ nutne potrebujete pomoc, prvým kontaktom je pre mnohých práve operátor záchrannej zdravotnej služby. Ten vám buď poradí, ako si ranu ošetriť, alebo ak ide o vážnejší prípad, vyšle k vám záchranku a je vaším pomocníkom na telefóne pri poskytovaní prvej pomoci.
"Je to veľmi dôležité, aby ten volajúci sa nechal mnou usmerniť a počúval. Vykonal všetky tie inštrukcie pri tom pacientovi, aby sme mu vedeli pomôcť, aby sme mu zachránili život," opisuje hlavná operátorka Ľuboslava Pekárová. Pre ľudí sú úrazy alebo kolapsy ich blízkych veľmi stresujúce a ani počas hovoru s operátorom nevedia zvládnuť svoje emócie.
"Predstavme si, že keď voláme, všetci sme v tiesni, máme problém, sme v strese, tak jednoducho tlačíme na pílu, a potrebujeme a chceme, ale jednoducho silíme to, ten operátor naozaj za každú cenu sa snaží toho volajúceho dostať na tú svoju stranu, upokojiť ho, možno stlmiť tie vášne, emócie," pokračuje operátorka.
Operátori linky 155 pracujú bez prestávky 365 dní v roku, 7 dní v týždni a 24 hodín denne. Ak sa aj stane, že sú v niektorom krajskom stredisku všetci obsadení, volajúci sa na linku vždy dovolá.
"Ak príjme volanie operátor v Bratislave, a je z košického kraja, tak ho príjme, spracuje, vytvorí záznam, dokumentáciu, a v podstate ju preposiela do toho kraja, odkiaľ to volanie prišlo," rozpráva Pekárová. V minulom roku prijali na tiesňovej linke 155 viac ako 1,3 milióna telefonátov. Stále sa však nájdu ľudia, ktorí "privolanie si záchranárov" zneužívajú.
"Pomoc si chce zavolať človek, ktorý naozaj nemá akútny zdravotný stav, ale chce sa napríklad dostať k špecialistovi a nechce sa mu čakať v čakárni, mal by si vtedy uvedomiť, že na inom mieste potrebuje človek pomoc záchrannej zdravotnej služby ďaleko viac," informuje hovorkyňa záchranárov.
Pozrite si príbeh so šťastným koncom, kedy operátorka pomohla matke oživiť dieťa: