Odborník radí: Ako nekúpiť auto s pretočenými kilometrami
Máte vypnuté reklamy
Vďaka financiám z reklamy prinášame kvalitné a objektívne informácie. Povoľte si prosím zobrazovanie reklamy na našom webe. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.
BRATISLAVA / Pretáčanie kilometrov pri predaji ojazdených áut nie je len slovenská špecialita. Takéto špekulácie dosiahli už také rozmery, že Európsky parlament navrhuje novú legislatívu, ako to zastaviť.
Situácia s manipulovanými odometrami ojazdených automobilov je naozaj alarmujúca. Nemecko odhaduje, že až tretina vozidiel má pretočené kilometre. "V Českej republike to dokonca ešte stále nie je trestný čin," hovorí dopravný konzultant Maroš Palesch. Podvádza sa nielen so staršími autami, kde sa dajú kilometre pretočiť manuálne, ale aj s relatívne novými modelmi, ktoré kilometre rátajú elektronicky.
Pretočenie kilometrov sa ale dá zistiť. "U nás už existuje stránka, takzvaný Register prevádzky vozidla, dá sa to zistiť cez VIN kód, cez históriu vozidla. Robia to firmy, je to spoplatnené, je to komplexná kontrola vozidla," hovorí Maroš Palesch. Zároveň odporúča kupovať radšej ojazdené autá so slovenskou históriou, ktorú je ľahšie kontrolovať a overiť, prípadne kupovať prevádzacie vozidlo z autosalónu.
"Nakupovanie vo veľkých značkových autobazároch by malo byť bezpečné, aj keď sa občas vyskytnú aj špekulanti," hovorí Maroš Palesch. "Treba byť opatrní, v prvom rade si treba skontrolovať, či sedia údaje v dokumentoch vozidla, či sedí VIN kód, či to má platnú STK."
Dôležité je aj vedieť zhodnotiť vizuálny stav vozidla a to rovnako zvonku (napríklad rozdiely vo farbe častí karosérie môžu naznačovať nejaké buchnutie a následnú opravu) ako aj zvnútra: stav volantu, rýchlostnej páky, vysedenosť sedadla vodiča a né detaily, ktoré tiež napovedajú o veku vozidla.
Aj v Českej republike chystajú nový zákon - za pretáčanie odometra by sa mali pokutovať aj súkromné osoby a to až do výšky 25 tisíc eur: