Na priecestie prichádza vlak, svetlá ale nesvietia, závory sa nezatvárajú. Čo je povinnosťou vodiča?
Máte vypnuté reklamy
Vďaka financiám z reklamy prinášame kvalitné a objektívne informácie. Povoľte si prosím zobrazovanie reklamy na našom webe. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.
POPRAD / Napriek tomu, že sa k železničnému priecestiu v Poprade blížil vlak, svetelná signalizácia sa nezapla a závory sa nezavreli. Jedno auto sa s pracovným vlakom dokonca tesne minulo, druhé stihlo zastaviť.
Žiadne blikajúce svetlá a ani spustené závory, napriek tomu prichádza k priecestiu v Poprade technický vlak. Jedno auto stihne prejsť, druhé zastavuje. Nefungujúce osvetlenie a závory mala spôsobiť výluka druhej koľaje v úseku Vydrník - Poprad - Tatry. "Na priecestí teda nebol signalizovaný výstražný stav z dôvodu, že priecestné zabezpečovacie zariadenie bolo v súlade s platným výlukovým dokumentom, vypnuté z činnosti a pracovný vlak sa blížil k priecestiu po vylúčenej koľaji," uviedol Michal Lukáč, hovorca ŽSR. Podľa železníc sú v takomto prípade vodiči povinní rešpektovať zákon, kde sa okrem iného píše, že vodič nesmie vchádzať na priecestie, ak už vidieť a počuť prichádzajúci vlak alebo iné dráhové vozidlo. Alebo ak počuť pískanie alebo húkanie. A spomínaný technický vlak o sebe vedieť dáva.
Na priecestie prichádza vlak, svetlá ale nesvietia, závory sa nezatvárajú. Čo je povinnosťou vodiča?
Nepozornosť či nerešpektovanie signalizácie vie poriadne vyprázdniť peňaženku. "V tomto prípade môže byť uložená bloková pokuta do výšky 150 eur. V správnom konaní do 300 eur s uložením zákazu činnosti viesť motorové vozidlo do dvoch rokov," objasnila Jana Ligdayová, hovorkyňa KR PZ Prešov.
Horšie ako pokuta, je ale zrážka. S vlakom sa totiž vyhrať nedá a vždy ide o život. Minulý rok sa na priecestiach stalo 48 nehôd a 15 ľudí prišlo o život. Ani raz nebola príčinou nehody porucha na signalizačnom zariadení. Vždy šlo o nepozornosť vodičov. "Zapnutá svetelná signalizácia na priecestí má ten istý význam, ako červená na semafore na križovatke," povedala Jana Ligdayová.
Priecestia sú označené aj viacerými dopravnými značkami, ktoré sú pred nimi. Ale vodiči sú netrpezliví a zdá sa im, že tá červená bliká akosi pridlho a závory sú tiež pridlho spustené. "Priecestie je uzavreté na nevyhnutnú dobu v závislosti na intenzite dopravy," dodal Michal Lukáč. Preto je lepšie byť trpezlivý, ako bojovať o život. Ale polícia upozorňuje vodičov na to, že ak aj nesvieti červená a závory sú dole, aby radšej spomalili a pozreli sa, či vlak skutočne neprichádza.
Neďaleko Barcelony došlo k čelnej zrážke dvoch vlakov: