Sprísnené kontroly STK a EK. Počet technicky nespôsobilých áut sa oproti minulému roku zdvojnásobil
Máte vypnuté reklamy
Vďaka financiám z reklamy prinášame kvalitné a objektívne informácie. Povoľte si prosím zobrazovanie reklamy na našom webe. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.
BRATISLAVA / Prejsť cez STK takpovediac načierno je stále zložitejšie. Už rok platí nový zákon, súvisiaci s prevádzkou áut. Týka sa prísnejšieho dozoru nad pracoviskami technickej a emisnej kontroly.
V praxi to znamená, že autá v zlom technickom stave, ktoré v minulosti týmito kontrolami prechádzali, môžu v súčasnosti dostať červenú. Za nasledujúce štatistiky môže predovšetkým kamerový systém, ktorý okrem auta monitoruje aj priebeh kontroly technikom. Podľa ministerstva dopravy minulý rok technickými kontrolami neprechádzalo približne 7 percent áut. Číslo sa výraznejšie navýšilo v máji tohto roku.
"V období medzi 20. a 24. májom tohto roka už išlo o nárast o takmer pätnásť percent takýchto vozidiel. Išlo o prípady, kedy napríklad brzdiaci účinok nedosahoval predpísané hodnoty alebo parkovacia brzda nemala účinok na jednej strane nápravy," informuje hovorkyňa ministerstva dopravy Karolína Ducká. Medzi pomerne časté vady patrí aj tesnenie hydraulického systému či problémy so svetlami. Situácia sa výrazne zmenila aj pri emisných kontrolách.
V priebehu minulého roka sa zvýšila neúspešnosť áut pri emisných kontrolách približne o dve percentá. To sa ale tento rok zmenilo. "Začala rásť neúspešnosť emisných kontrol na približne 6-7 % a najväčšia zmena došla v máji, kedy došlo k nárastu až na 10 % nespôsobilosti vozidiel," objasňuje Peter Lenďák z technickej služby emisnej kontroly. Pri autách so vznetovým motorom má byť najčastejším dôvodom prekročenie maximálnej hodnoty dymivosti a so zážihovým motorom neplnenie limitov v rámci škodlivých plynov. Za to však podľa odborníka môže zanedbaná údržba.
Problémy spôsobujú často chybové hlášky či zlé tesnenie
"Ďalšou príčinou sú chybové hlášky v pamäti chýb v systéme palubnej diagnostiky, to znamená, vozidlo v prevádzke vykazuje elektronické poruchy, ktoré majú vplyv na emisie a potom poruchy pri vizuálnej kontrole, ako sú netesnosti," dodáva Peter Lenďák.
Podľa odborníkov sa mnohí vodiči začali týchto kontrol obávať. "Motoristi sa nemusia báť výkonu emisnej kontroly. Nedošlo k žiadnym zásadným zmenám vo výkone kontroly, v metóde, v metodike, ani v limitných hodnotách," uisťuje Peter Lenďák.
Prísnejšej kontrole podrobili aj vodičov autobusov MHD. Viac v reportáži: