Odborníci radia vodičom: Ako správne parkovať, aby auto neskončilo v plameňoch
Máte vypnuté reklamy
Vďaka financiám z reklamy prinášame kvalitné a objektívne informácie. Povoľte si prosím zobrazovanie reklamy na našom webe. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.
SLÁDKOVIČOVO/BRATISLAVA / Štrnásty júl 2014. Deň, na ktorý nezabudne desiatka návštevníkov kúpaliska pri Sládkovičove. Z bazénov ich vyhnal požiar, ktorý zasiahol zaparkované autá na neďalekom poli. Niečo podobné sa v týchto horúcich dňoch môže opakovať. Prečítajte si, ako správne v lete parkovať, aby plamene nezachvátili autá.
Na parkovisku pri kúpalisku horia štyri vozidlá, o pár minút ich už boli desiatky. Plamene nakoniec zničili až 56 áut. Škoda sa vyšplhala na pol milióna eur. "Definitívny záver expertíznej správy bol ukončený ako nezistená príčina vzniku požiaru," povedal Zoltán Tánczos, riaditeľ OR HaZZ Galanta. Expertízna skupina určila ako miesto vzniku požiaru auto, ktoré tam zaparkovalo ako jedno z posledných. Podľa hasičov mohol rozžeravený výfuk zapáliť suché strnisko, na ktorom autá stáli.
Ako správne zaparkovať?
Zodpovednosť vtedy nebola na majiteľovi kúpaliska, keďže autá nestáli na jeho pozemku a ani na majiteľovi poľa, keďže to neslúži ako parkovisko. Ak nechcete,aby sa aj vám niečo podobné stalo, tak aspoň v týchto horúcich dňoch sa treba držať nasledovného.
"Veľmi zlé je keď vodič zaparkuje na suchom trávnatom alebo obilnom poraste," povedal Milan Ivanič, operačno-technický riaditeľ Falck Fire Services.
Podľa technického riaditeľa s 30 ročnou hasičskou praxou je až 95% šanca, že od horúceho výfuku alebo častí motora môže dôjsť k zapáleniu suchých porastov a vzniku požiaru. Pozornosť treba venovať aj motoru. Nahromadené nečistoty, prach a mastnoty sa v kombinácii s vysokými teplotami môžu premeniť na oheň. "Tak isto dávať pozor a dávať si skontrolovať palivový systém a elektrické časti toho motora," upozornil Milan Ivanič.
Za požiar môže technická príčina vozidla, túto formulku používajú hasiči najčastejšie keď plamene vznikli v motorovej časti napríklad od uvoľnených hadičiek palivového systému, alebo poškodenej elektrickej časti motora. Horieť môže začať aj priamo vo vozidle, ak v priestore auta, napríklad na palubnej doske necháte nejaké tlakové nádoby.
Ak už z pod kapoty vychádza šedý, šedo-čierny dym, tak auto treba odstaviť na krajnici, zabezpečiť pred ďalším pohybom, vypnúť motor a čo najrýchlejšie ho opustiť. Veľký požiar môže vozidlo zachvátiť už za 3 minúty.
" Ak máme vo vozidle hasiaci prístroj, opatrne otvoríme kapotu, ale len po poistku a cez tú škáru sa snažíme ten požiar uhasiť. Veľmi dôležité je, aby sa tá kapota neotvorila, lebo dôjde k premiešaniu vzduchu s tým horľavým materiálom a potom to horí ešte rýchlejšie," dodal Ivanič.
Aký osud čaká staré autá na slovenských cestách? Viac v reportáži: