Skoro jasno
Bratislava
Cecília
22.11.2024
Sezóna prezúvania sa začala: Viete, ako správne pripraviť auto na zimu?
Zdielať na

Sezóna prezúvania sa začala: Viete, ako správne pripraviť auto na zimu?

BRATISLAVA / Každý správny vodič by mal minimálne dvakrát do roka navštíviť jedno miesto. Áno, aj autoumývareň, ale v tomto prípade sme mysleli na servis. Sezóna prezúvania je tu a s ňou aj príprava auta na zimnú sezónu.

"Keď teplota klesne, hovorí sa, že konštantne pod nejakých 7 stupňov Celzia, vtedy je ten správny čas na prezutie pneumatík. Samozrejme, dobrý vodič je vždy pripravený a na sezónu sa pripraví tak, že si pneumatiky prezuje aj trošku skôr,"  povedal motoristický novinár Peter Mihálik. Aj keď tieto dní sa už teplota na Slovensku miestami pohyboval nad bodom mrazu, najbližšie dni sa má opäť otepliť. Ale len na niektorých miestach.

"Na juhu by som ešte chvíľu počkala a na severe by už som mala mať prezuté. Po prechodnom ochladení nás opäť čaká v priebehu víkendových dní razantné oteplenie, kde sa maximálne teploty dostanú vysoko nad 15´C a v noci už nebude mrznúť, takže nás čaká zase taká teplejšia verzia jesene," povedala o počasí meteorologička Miriam Jarošová. 

Koľko rokov je dobré mať pneumatiky? 

Dôležité je vedieť aj to, kedy treba ojazdené pneumatiky vymeniť za úplné nové. Nepísané pravidlo je, že pneumatiky majú životnosť 5 rokov. Navonok sa vám môžu zdať v poriadku, ale uvedomte si, že materiál z ktorého sú vyrobené musí non-stop odolávať poveternostným podmienkam,chémii a soli. To, ako sú staré tie vaše, zistíte jednoducho. "DOT číslo, ktoré si môže človek skontrolovať, je tu napísané jedenásť devätnásť, nie je to tisíc sto devätnásť, ale je to v podstate jedenásty týždeň roku 2019 vyrobené," vysvetlil Mihálik. 

Laik si v zásade môže skontrolovať napríklad chladiacu kvapalinu v motore, či kvapalinu do ostrekovača. Kvalitný servis vám počas výmeny kolies skontroluje pred sezónou aj celé auto.  "Skontrolovať všetky gumové záležitosti, napríklad tesnenia dverí, či sú stuhnuté, aby vám nezatieklo za dvere. Skontrolovať podvozok, to znamená všetky gumené časti, všetky tesnenia, to sú všetko prvky, ktoré vám v dobrom servise vždy spravia,"  pokračoval Mihálik.

 Ale vráťme sa ešte k pneumatikám. Rozdiel medzi letnou a zimnou pneumatikou nie je len v dezéne. "Sú tam rôzne lamely, ktoré lepšie zaberajú v tom snehu, ale rozdiel je aj v zmesi ako takej. Letná pneumatika lepšie znáša tie vyššie teploty, zimná pneumatika je vyslovene stavaná na nízke teploty. To je aj ten najväčší rozdiel pri starších pneumatikách, tá staršia guma ako keby stvrdne, stuhne a tie záberové vlastnosti, ktoré tá pneumatika má mať nemá," upozornil Mihálik. 

"Ak sa na vozovke nachádza súvislá vrstva snehu, ľad alebo námraza, vodič osobného motorového vozidla je povinný na jazdu použiť zimné pneumatiky na všetkých nápravách, v opačnom prípade mu hrozí pokuta až do výšky 50 Eur. Policajt je oprávnený zadržať aj osvedčenie o evidencii časť jeden alebo časť dva, ak je vozidlo technicky nespôsobilé na jazdu v cestnej premávke," informovala policajná hovorkyňa Denisa Bárdyová. 

Súvisiace články

Najčítanejšie správy