Vodiči, pozor: Od roku 2020 budú platiť nové pravidlá zipsovania
Máte vypnuté reklamy
Vďaka financiám z reklamy prinášame kvalitné a objektívne informácie. Povoľte si prosím zobrazovanie reklamy na našom webe. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.
BRATISLAVA / Každý vodič sa už ocitol v zápche. Typickým príkladom je Prístavný most v Bratislave, ktorý denne využije viac ako stotisíc vodičov. Ak by si každý desiaty šofér nechával odstup minimálne 20 metrov, denne to znamená predĺženie kolón o takmer 200 kilometrov, a to len na tomto úseku. Riešením je správne zipsovanie, ktoré bude mať nové pravidlá.
V súčasnosti vznikajú v mieste spájania pruhov rôzne konfliktné situácie. Kým jedna skupina šoférov odmieta dávať prednosť, druhá si ju naopak vynucuje. "Zipsovanie je v podstate taký jednoduchý úkon, ktorý by mali spraviť vodiči pred nejakou prekážkou na ceste - pekne jeden za druhým. To znamená, (3D grafika) že keď v jednom pruhu ide jeden, ten ďalší z toho vedľajšieho pruhu sa má radiť za ním. Samozrejme, vodič v pravom jazdnom pruhu má za sebou ďalšieho, ten musí automaticky pustiť toho z ľavého jazdného pruhu," vysvetlil motoristický novinár Peter Mihálik.
Veľa šoférov si myslí, že jazda v ľavom pruhu, ktorá končí zúžením je arogantná, a tak si radšej ako "poctiví vodiči" počkajú v dlhej kolóne v pravom pruhu aj napriek tomu, že je ten ľavý úplne prázdny. Takýmto spôsobom však len predlžujú kolónu. "V zahraničí, kde už v podstate toto pravidlo platí niekoľko rokov, je to ďaleko rýchlejšie a priebežnejšie. Napríklad v susednom južnom Rakúsku sa mi stalo, že kolóna bola pomerne dlhá, ale jej prejdenie vďaka zipsovému pravidlu bolo rýchle a bezbolestné bez nejakého spomalenia a zadrhávania sa," pokračoval Mihálik.
Dostať pravidlo o zipsovaní na slovenských cestách do praxe je pre niektorých vodičov problematické."Pretože sa nevyužíva v správnom momente.Toto pravidlo sa má riešiť až úplne pred tou danou prekážkou. Väčšina vodičov vidí prekážku niekde v diaľke, tým pádom začnú sa 100 metrov predtým niekde tlačiť, a tým pádom celú kolónu spomaľujú," podotkol motoristický novinár Mihálik. Po novom roku ale od prvého apríla dôjde k plošnému zavedeniu "zipsovania" bez potreby umiestniť v danom úseku príslušnú dopravnú značku. Podľa novely zákona o cestnej premávke sa totiž nebude uplatňovať len pri súbežnej jazde pred prekážkou, ale aj pri zbiehaní jazdných pruhov.
Aké zmeny čakajú vodičov?