Za obcou Muráň vyťahovali z priekopy žeriav. Dokázali to až za pomoci stotonového kolosa
Máte vypnuté reklamy
Vďaka financiám z reklamy prinášame kvalitné a objektívne informácie. Povoľte si prosím zobrazovanie reklamy na našom webe. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.
MURÁŇ / Cesta za obcou Muráň smerom na Prednú Horu bola v pondelok na tri hodiny uzatvorená. Dôvodom bolo vyťahovanie poľského žeriavu. Ten tam havaroval ešte v piatok popoludní. Za obcou Muráň na úzkej ceste zišiel na nespevnenú krajnicu a prevrátil sa do priekopy. Na mieste bola Edita Hutková.
Poľský žeriav havaroval ešte v piatok popoludní. Za obcou Muráň na úzkej ceste zišiel na nespevnenú krajnicu a prevrátil sa do priekopy. S vyťahovaním 40 tonového kolosu začali ešte v ten večer, na kolesá sa ho podarilo dostať až pondelok. "V piatok sa nám nepodarilo tento žeriav vytiahnuť, lebo pri dvíhaní dvomi špeciálmi sa nám stále šmýkal po boku a tá váha predsa, tak to nešlo dvihnúť na kolesá," poznamenal Pavol Tóth z dopravnej spoločnosti ČESMAD.
Museli zháňať inú techniku. Do Muráňa tak okrem vyslobodzovacieho špeciálu dorazil aj 100 tonový žeriav z Košíc. Dokážu s ním zodvihnúť až 50 ton, to však iba v takom prípade, keď sa poriadne zakotví. S čím boli trochu komplikácie. "Úzka je cesta na rozkotvenie. Musíme mať na polovičné váhy, iné nosnosti sú tam. To na hrane tak bolo," vysvetlil vodič žeriavu Jozef Kozák.
Z tohto dôvodu dokázali zodvihnúť len približne 35 až 40 ton, čo bola váha prevráteného žeriavu. S úzkym priestorom mal problém aj vyslobodzovací špeciál. Ledva sa zmestil na cestu, počas vyťahovania sa museli s veľkým autom kvôli tomu aj posúvať. "Tu pri našich slovenských cestách, tých širokých, tak je stále problém. A toto je cesta I. triedy," zhodnotil Pavol Tóth.
Hrozbou bolo aj vedenie vysokého napätia. Žeriav ležal priamo pod elektrickými káblami. "Boli komplikácie, elektrika tam bola, tam sme museli dávať pozor," doplnil Pavol Tóth. "Najprv sme museli vybrať závažie z toho žeriavu, nakoľko tam ešte robilo šarapatu trošku. Potom sme ho pretočili na kolesá a potom sme ho pomalým spôsobom ťahali z toho rigolu," priblížil Pavol Tóth.
Nebyť komplikácií, práce by im trvali možno aj o hodinu kratšie. Takto bola cesta za Muráňom smerom na Prednú Horu neprejazdná asi 3 hodiny.
Podobný prípad sa stal aj pri Vodnom diele Gabčíkovo. Viac vo videu: