Denne sú v kontakte so stovkami ľudí, verejnosť na nich ale v súvislosti s koronavírusom zabúda
Máte vypnuté reklamy
Vďaka financiám z reklamy prinášame kvalitné a objektívne informácie. Povoľte si prosím zobrazovanie reklamy na našom webe. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.
SLOVENSKO / Denne trávia 12 hodín v teréne a stretnú sa so stovkami ľudí. Podľa ich slov sa pre nedostatok ochranných pomôcok cítia byť ohrození. Hovoríme o vlakvedúcich, na ktorých v súvislosti s koronavírusom verejnosť zabúda.
Jedno plátené rúško a pár jednorázových rukavíc. S týmto si musia vystačiť vlakvedúci počas služby. A podľa ich slov im majú tieto ochranné pomôcky slúžiť niekoľko dní. "Sme vyfasovali na podpis dvoje jednorázové rukavice a jedno plátené rúško. Nakoľko niektorí kolegovia sú v práci aj štyri dni, že sa nedostanú domov, tak to rúško, si myslím, by malo byť na výmenu, minimálne dva, lebo za chvíľu sa to spotí, sme v tom 12 hodín denne. A rukavice, nakoľko sú jednorázové, dva kusy, dva páry rukavíc je príliš málo na to," upozornila vlakvedúca.
"Už pred prvým potvrdeným slovenským prípadom nákazy COVID-19 sme 5. 3. 2020 zriadili permanentný krízový štáb v ZSSK. Všetci naši zamestnanci (nielen tí, čo prichádzajú do styku s cestujúcimi), dostali prateľné bavlnené tvárové rúška. Zamestnanci prvého kontaktu dostali navyše niekoľko párov rukavíc a dezinfekčné gély na ruky. Pre zaujímavosť, pre 3 500 zamestnancov prvého kontaktu (vlakvedúci, rušňovodiči a pokladníci) sme vydali viac ako 51 000 párov rukavíc," uviedol hovorca ZSSK Tomáš Kováč.
"Nie sú. Momentálne nemáme rúška, nemáme rukavice. Keď aj človek príde do práce, že si chce vyfasovať ďalšie rukavice na výmenu, lebo máme ich na jeden deň maximálne. Neviem, že či si predstavovali, že ich budeme nosiť celý mesiac alebo ako," vysvetlila vlakvedúca.
"Podľa možností sú aj priebežne dopĺňané a v prípade, že tomu tak nie je, treba kontaktovať svojho nadriadeného," odporučil hovorca ZSSK.
Podľa zástupcov železničnej spoločnosti, objednané mali aj respirátory a ďalšie ochranné prostriedky pre zamestnancov železníc. Dodávateľ im však musel objednávku zrušiť. Prioritne chce štát zásobovať zdravotníkov.
"Niekoľkokrát sme sa snažili aj s pomocou štátu, aj po vlastnej línii, o častejšie dopĺňanie zásob, snáď sa to znovu podarí budúci týždeň. Chápeme, že naši zamestnanci denne prichádzajú do styku s tisíckami cestujúcich. Za ich prácu sme im všetci veľmi vďační," poznamenal hovorca železničnej spoločnosti.
Mierne obavy majú zamestnanci železníc aj pri kontakte s ľuďmi, ktorí cestujú do karantény. "Cestujúcich z a do karantény máme prepravovať vlakom. Je na to vyhradený posledný vozeň a samostatné kupé, ale my tých cestujúcich máme očakávať pri vlaku a do toho kupé ich usadiť. Bez toho, aby sme mali nejaké špeciálne ochranné pomôcky," priblížila vlakvedúca.
"Na základe pokynov ostatných štátnych orgánov musíme z času na čas prepraviť aj ľudí s cestovateľskou anamnézou. Vtedy je na mieste absolútna opatrnosť, a práve pre tieto účely sme vyčlenili samostatné vozne, kde vieme tieto osoby izolovať od ostatných cestujúcich a našich zamestnancov," reagoval hovorca železničnej spoločnosti.
Možno väčší problém, ako aktuálny nedostatok ochranných prostriedkov, je prístup niektorých cestujúcich. Buď zataja možné ochorenie, alebo nie sú ochotní dodržiavať bezpečnostné opatrenia. "Pani keď som oslovila, kde má rúško, tak radšej vystúpila a začala nadávať. A my nikdy nevieme, že kto nám do toho vlaku nastúpi, pretože ani jeden cestujúci sa nám neprizná, či je v karanténe, či bol v styku alebo odkiaľ cestuje," dodala vlakvedúca.