Čo robiť v tuneli, ak sa vám pokazí auto, alebo sa stane nehoda? Na toto upozorňuje odborník
Máte vypnuté reklamy
Vďaka financiám z reklamy prinášame kvalitné a objektívne informácie. Povoľte si prosím zobrazovanie reklamy na našom webe. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.
BRATISLAVA / Pre sviatok všetkých svätých sa mnohí z nás presúvajú po Slovensku, aby si uctili pamiatku blízkych zosnulých. Na cestách je tak zvýšený počet aj takzvaných sviatočných vodičov. Polícia vyzýva na väčšiu obozretnosť. Za minulý rok sa na mostoch, podjazdoch, nadjazdoch či v tuneloch stalo takmer 380 nehôd. Viete napríklad, čo robiť v prípade, že sa vám v tuneli pokazí auto, alebo sa tam stane nehoda?
Júl tohto roka a uzavretý tunel Branisko spolu s priľahlými časťami diaľnice. To bol výsledok kolízie dvoch áut, ktorej účastníkmi bolo 9 dospelých a 6 detí. Zasahovať musel aj záchranársky vrtuľník. Pred časom zas reťazová nehoda v bratislavskom tuneli Sitina ochromila premávku na vjazde do hlavného mesta. Na záberoch vidieť, ako autá postupne jeden po druhom do seba narážajú a zostanú po zrážke nepojazdné. Pri nehode sa, našťastie, nikto nezranil, no tunel museli pre kolóny priebežne uzatvárať.
Za prvých 9 mesiacov tohto roka eviduje polícia na mostoch, podjazdoch, nadjazdoch či v tuneloch takmer 270 dopravných nehôd. My sme sa zamerali na tunely a čo robiť v prípade, že sa vám práve tam pokazí auto, alebo dôjde k dopravnej nehode. "V prvom rade určite treba vypnúť chod motora. Po prípade nezávislé kúrenie na aute, ak je ním vozidlo vybavené, zapnúť výstražné znamenie, aby sme ostatných vodičov informovali o tom, že došlo k nejakej nepredvídanej situácii," informuje Tomáš Vrábel, riaditeľ odb. dopravy Prezídia PZ SR.
Pri vychádzaní z vozidla musíte mať na sebe reflexnú vestu, nepohybujte sa zbytočne po vozovke, len na miestach, ktoré sú na to v tuneli určené. Udalosť nahláste, napríklad z najbližšej SOS kabínky operátorovi tunela. Ten vás už bude inštruovať, ako ďalej postupovať. "Samozrejme nebudeme si zapaľovať cigaretu pri takomto vozidle v tuneli," upozorňuje ďalej Vrábel.
V tuneloch funguje aj takzvaný tunelový rozhlas, kde operátori NDS dávajú vodičom pokyny podľa aktuálnej situácie a možného nebezpečenstva. V prípade mimoriadnych udalostí vie takisto pomôcť aj autorádio, cez ktoré sú vodiči rovnako informovaní. Na novších autách sa frekvencia naladí automaticky. Na starších typoch áut, kde sa frekvencia nenaladí sama, stačí sledovať tabuľu umiestnenú pred vjazdom do tunela. "V tejto súvislosti polícia apeluje na vodičov, aby dodržiavali najvyššie dovolené rýchlosti a pri osobitostiach jazdy v tuneli, aby vedeli vozidlo zastaviť na vzdialenosť, na ktorú majú náležitý rozhľad," dodal Vrábel.