Kríže pri cestách sú smutnou spomienkou. Pre účastníkov cestnej premávky môžu byť aj varovaním
Máte vypnuté reklamy
Vďaka financiám z reklamy prinášame kvalitné a objektívne informácie. Povoľte si prosím zobrazovanie reklamy na našom webe. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.
BRATISLAVA / Sú trpkou spomienkou a symbolmi toho, kde kedysi vyhasol život. Reč je o krížoch pri cestách. Hoci môžu spôsobiť aj vážne komplikácie, policajti ich tolerujú. Podľa dopravného analytika môžu byť dokonca aj hrozbou.
"Z cesty ho vyhodilo, narazil do kríža, na ktorý sa nastokol. Kríž sa zlomil a vodič utrpel ťažké zranenie," povedal Milan Geci - Borov, odťahová služba. Kríže pripomínajú tenkú hranicu medzi životom a smrťou. V Deň pamiatky zosnulých kroky mnohých smerovali nielen na cintoríny, ale aj na krajnice ciest.
Pre pozostalých smutná spomienka, pre ostatných účastníkov cestnej premávky môžu byť aj varovaním. Aj preto sú kríže pri cestách tolerované. "My nechceme byť cynickí voči pozostalým, takže pietne miesta na mieste udalosti ponechávame vedľa ciest, pokiaľ výrazne nezasahujú do rozhľadových pomerov vodičov, alebo iným spôsobom neohrozujú bezpečnosť cestnej premávky," uviedol hovorca SSC Martin Guzi.
Legálnosť takýchto stavieb upravuje cestný zákon. Každá cesta má isté ochranné pásmo, to najkratšie má 15 metrov. V ňom je akýkoľvek zásah zakázaný, v opačnom prípade by išlo o nelegálnu stavbu.
"Väčšinou sa tieto ochranné kríže umiestňujú práve v tomto ochrannom pásme a je zakázané v takýchto ochranných pásmach niečo stavať, lebo ak by to niekto niekedy niečo postavil, tak to je nelegálna stavba alebo čierna stavba," povedal právnik Milan Ficek.
Podľa dopravného analytika je najadekvátnejšou cestou postaviť malý pomník na to určených parkoviskách. "Niektorí správcovia robia také malé pomníky na parkoviskách, kde sa môžu zastaviť bývalí známi a uctiť pamiatku," uviedol dopravný analytik Jozef Drahovský.
"Ak niekto postaví kríž bez oprávnenia a postaví ho z betónu alebo tvrdého materiálu, ako je napr. oceľ, tak je to nebezpečná prekážka, ktorá pri ďalšej nehode, resp. pri zídení do ochranného pásma do priekopy alebo len na tú trávu, tak to môže vyvolať ďalšie zranenia," dodal Drahovský.