Ako reagovať keď dostanete šmyk: Je dôležité myslieť na to, že brzdná dráha je v zime dlhšia ako v lete
Máte vypnuté reklamy
Vďaka financiám z reklamy prinášame kvalitné a objektívne informácie. Povoľte si prosím zobrazovanie reklamy na našom webe. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.
SLOVENSKO / Zimné mesiace sú aj obdobím častých dopravných nehôd. Veľa závisí od toho, ako zareagujeme, keď dostaneme šmyk, alebo sa pred nami náhle objaví nečakaná prekážka. Ako sa má vodič správať v podobných situáciách sme zisťovali od expertov.
S príchodom zimy musí každý vodič rátať a väčším rizikom šmyku. Na zvládnutie takejto situácie máme len jednu šancu a preto je dobré sa na to pripraviť. Keď autom vojdeme do zákruty príliš rýchlo, môžeme dostať nedotáčavý šmyk. I keď sa budeme snažiť vytočiť volant a vybrať zákrutu môžeme vyletieť z cesty. Preto treba dbať na tieto rady.
"Dať nohu dole z pedálu, čiže trošku spomaliť, uvoľniť volant nech sa predné kolesá chytia cesty. Vy ho pustíte tak na sekundu, počkáte kým sa to chytí a pokračujete v manévrovaní," povedala inštruktorka bezpečnej jazdy Lucia Solomon.
Ešte nebezpečnejší je takzvaný pretáčavý šmyk. Keď ho dostaneme a prekážke sa nevyhneme, môžeme naraziť bokom auta, čo môže byť pre vodiča, ako aj spolujazdca kritické. "Zadná náprava, ako keby chce predbehnúť tú prednú nápravu a zadok auta sa v podstate vysúva z toho smeru jazdy," uviedla Solomon.
"Stlačiť spojku, volant okamžite dať do kontry, ako keby do proti smeru otáčania sa auta a čakať či to chytí. Veľmi často sa stáva, že sa auto hodí do opačnej strany do šmyku, vtedy treba tu kontru dať do opačnej strany," vysvetlila Solomon, čo robiť v prípade takej situácie.
"Dá sa povedať, že brzdový pedál sa vôbec pri pretáčavom alebo nedotáčavom šmyku nepoužíva. Všetko je na volante a všetko je na tom, aby človek správne zareagoval na volante a na pedáloch," povedal inštruktor bezpečnej jazdy Martin Grunský.
Samozrejme, dostať šmyk, dokonca vo veľkej rýchlosti nie je sranda. Prirodzene sa môžeme zľaknúť a spraviť chybu. "Práve ten prvý pud je, ja chcem zastaviť, stlačím brzdu a spolieham sa že to je všetko. To je ale zlá reakcia, pretože to auto vlastne ešte viac rozhodí a ten šmyk sa skončí oveľa horšie," uviedla Solomon.
Je dobré myslieť na to, že brzdná dráha je v zime dlhšia ako v lete. Taktiež sa môžeme dostať do situácie, kedy sa pred nami zjaví prekážka a my musíme náhle zastaviť. Vtedy je čas na krízové brzdenie.
"Krízovo brzdiť znamená, že aktivujeme ABS a vnímame tú odozvu z auta. Znamená celou nohou, nie len členkom potlačiť vlastne ten brzdový pedál," povedala Solomon.
Naučiť sa zvládať kritické situácie dnes nie je také zložité. "Máme viacej typov tréningov, robíme krízové brzdenie, robíme vyhýbací manéver, pretáčavé šmyky, nedotáčavé šmyky, trénujeme to na kĺznych doskách," dodal Grúnsky.