Tachografy už aj v dodávkach, znie z Bruselu
Máte vypnuté reklamy
Vďaka financiám z reklamy prinášame kvalitné a objektívne informácie. Povoľte si prosím zobrazovanie reklamy na našom webe. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.
BRATISLAVA / Nové nariadenie Európskeho parlamentu prikazuje zavedenie tachografov v autách do 3,5 tony. Vodiči daných vozidiel tak budú, podobne ako kolegovia s autobusmi či kamiónmi, musieť v istých časových intervaloch volant opustiť.
Práve dodávky sú dnes zodpovedné za prepravu viac ako štvrtiny tovaru, na starosti majú hlavne expresné zásielky. Podľa nových pravidiel budú šoféri týchto áut podliehať prísnejším kontrolám, obmedzenia by mali byť na podobnej báze ako pri väčších nákladných autách. "Hlavným dôvodom zavedenia tachografov bolo zvýšenie bezpečnosti cestnej premávky a harmonizácia podmienok hospodárskej súťaže v rámci EÚ," znie vyjadrenie ministerstva dopravy.
Zamestnávateľom sa však toto opatrenie nepáči, negatívne totiž ovplyvní efektivitu prevozu. "Keď sa do dodávok namontujú tachografy, zároveň sa natiahnu časy. Jazdiť v dvojici s tachografom nemá zmysel," povedal majiteľ prepravnej spoločnosti Marek Košuda. Automaticky by sa zvýšili náklady na prepravu, no zoznam problémov nekončí. Niektoré krajiny už dnes zakázali vykonávať pauzy v autách, a tak bude potrebné šoférom zabezpečiť ubytovanie.
A to ešte musíme k sume prirátať samotné technické vybavenie. "Dnes stojí montáž tachografu do auta 1500 eur, navyše vodič musí mať kvalifikačnú kartu vodiča a tachografovú kartu, čo činí ďalších 750 eur," zhodnotil Košuda. V prípade nedodržania nariadenia hrozí vodičov pokuta až vo výške 700 eur, inšpektorát práce si navyše od zamestnávateľa môže vyúčtovať mastnú pokutu blížiacu sa k sedemnástim tisícom. Firmy môže tešiť snáď len to, že vnútroštátnej prepravy sa táto povinnosť týkať nebude.