Viac ako 900-tisíc volaní na 112: Niektorí sa chceli len pobaviť
Máte vypnuté reklamy
Vďaka financiám z reklamy prinášame kvalitné a objektívne informácie. Povoľte si prosím zobrazovanie reklamy na našom webe. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.
BRATISLAVA / Takmer 904-tisíc volaní. Toľko telefonátov zaznamenala tiesňová linka 112 za minulý rok. Približne jedna tretina kontaktov ale bola bez reálnej udalosti. Išlo o situácie, keď občania vytočili číslo omylom.
Len nedávno sme vás informovali o mužovi, ktorí dennodenne vyvoláva na číslo 155, teda na operačné stredisko zdravotníckych záchranárov. Bohuslav v decembri volal záchranárom viac ako 1000-krát. Prípadom sa zaoberá polícia. Žiaľ, nevhodné správanie občanov zažíva aj tiesňová linka 112, ktorá zaznamenala aj volania detí, ktoré sa chceli na telefonáte so 112-kou len zabaviť. "Keď zavolá dieťa, ktoré nie je trestne zodpovedné, tak nemôžeme hovoriť o tom, že sa stal trestný čin v tomto ponímaní, pretože neprechádza trestná zodpovednosť na rodičov. Keď ale dospelý človek z recesie volá na 112, tak sa dopúšťa trestného činu šírenia poplašnej správy," uviedla Lucia Kurilovská, expertka na trestné právo a rektorka Akadémie Policajného zboru v Bratislave.
Sankcie zo zákona hrozia len za zneužitie linky 112. Najvyššia trestná sadzba je pre páchateľa až 8-ročný trest vo väzení. 155 takéto páky nemá. "Z celkového počtu volaní na 112 bolo 209 946 volaní takzvane neidentifikovaných. To znamená, že boli uskutočnené z mobilných zariadení bez vloženej SIM karty alebo z oblastí, kde volajúci nemal signál svojej domovskej mobilnej siete," informovala Zuzana Eliášová, hovorkyňa Ministerstva vnútra.
112-ku môžete kontaktovať nielen telefonicky, ale aj cez SMS správy, prípadne cez systém eCall vo vozidlách. Auto samo odošle dáta s údajmi o polohe, type vozidla, smere jazdy a počte pasažierov na koordinačné stredisko integrovaného záchranného systému. "V roku 2022 bolo na linke 112 prijatých 16 701 SMS. Operátori tiež prijali 4 002 manuálnych volaní eCall z automobilov vybavených touto palubnou jednotkou a 787 automatických volaní eCall pri nárazoch," doplnila Eliášová.
Dlhodobo sú najviac vyťažené koordinačné strediská integrovaného záchranného systému v Košiciach a v Prešove. Ministerstvo vnútra aj v tejto súvislosti upozorňuje, že číslo 112 slúži len pre stavy tiesne, keď je bezprostredne ohrozený život, zdravie, majetok alebo životné prostredie a postihnutý je odkázaný na poskytnutie pomoci.