Oblačno
Bratislava
Cecília
22.11.2024
Nehoda sa stala v Košiciach, no núdzový hovor prijali v Trnave. Zomreli pri nej traja ľudia
Zdielať na

Nehoda sa stala v Košiciach, no núdzový hovor prijali v Trnave. Zomreli pri nej traja ľudia

TRNAVA / Štáb TV JOJ bol v piatok 10. februára pri nahlasovaní smrteľnej nehody v Košiciach, o ktorej sme vás už informovali. Zomreli pri nej traja ľudia. Háčik je v tom, že nakrúcali v Trnave.

"Macka, Košice? Áno, majú to prebrané v Košiciach." Takto zdvihla telefonát operátorka tiesňovej linky v Trnave. Podľa prvotných informácii, ktoré sa snažila zistiť od nahlasovateľky prišla na to, že ide o tragickú nehodu na druhej strane republiky o ktorej už záchranné zložky vedia. Snažila sa zistiť čo najviac potrebných informácii.  

Volajúci na tiesňovú linku, musí poskytnúť čo najpodrobnejšie informácie, aby ho operátor vedel vhodne nasmerovať a vyslať na miesto čo najrýchlejšie pomoc. "Snažiť sa dostať z nich čo najviac informácii, čo je niekedy veľký problém, keď sú ľudia v strese. Takže je to psychicky náročné, najmä keď sa jedná o zranené deti, úmrtia," povedala operačná dôstojníčka Daniela Puškášová.

Pri záchrane ľudského života hrá hlavnú úlohu čas, ktorého je nedostatok. Práve preto sú aj profíci na druhej strane telefónu vyškolení tak, aby sa ľudia k pomoci dostali rýchlo. Pýtať sa vás budú na viacero zásadných otázok. "Hlavne adresa, kde presne sa nachádzajú. A o čo ide, keď ide o dopravnú nehodu tak," dodala Puškášová. 

Keď už operátor vie, kde sa udalosť stala, je čas sa snažiť zistiť, koľko osôb je zranených. Ak ide o dopravnú nehodu, zistiť koľko mala účastníkov, kto je zranený ľahko a kto ťažšie. Na Slovensku je celkovo osem koordinačných stredísk integrovaného záchranného systému, v ktorých prijímajú operátori volania.

V čase keď volala žena z Košíc teda nastala situácia, že všetci operátori v košickom kraji už boli obsadení, preto sa dovolala do Trnavy. "Nie je nič neobvyklé, že volania na číslo tiesňového volania 112, ale aj iné tiesňové linky sú vybavované na inom, ako na územne príslušnom koordinačnom resp. operačnom stredisku. Operátori čísla tiesňového volania 112, ako aj operačných stredísk záchranných zložiek sú vyškolení, ako postupovať pri volaniach, ktoré nespadajú do ich územného obvodu," uviedlo ministerstvo vnútra vo svojom stanovisku. 

Navyše nedávno prijatá novela zákona o integrovanom záchrannom systéme napríklad zavádza odbornú spôsobilosť pre operátorov linky 112. "Zvýšime kvalifikáciu a pripravenosť na mimoriadne udalosti," ozrejmila Michaela Kaňová zo sekcie krízového riadenia ministerstva vnútra. Ďalej vďaka novele budú operátori všetkých záchranných zložiek pod jendou strechou. Vzniknúť majú integrované bezpečnostné centrá. Prvé by malo vyrásť práve v Košiciach a následne majú v pláne ich vybudovať aj v rámci iných krajov. "Verím tomu, že do troch rokov budeme mať tieto centrá už plne funkčné," dodala Kaňová.

V neposlednom rade novela posilňuje postavenie policajného zboru. Doteraz mohli byť pri zásahoch veliteľmi len hasiči alebo záchranári, po novom tak budú môcť nad zásahom veliť aj policajti.

Súvisiace články

Najčítanejšie správy