Smrť pre online výzvu. Ako chrániť deti a prečo sa do nich zapájajú?
Máte vypnuté reklamy
Vďaka financiám z reklamy prinášame kvalitné a objektívne informácie. Povoľte si prosím zobrazovanie reklamy na našom webe. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.
BRATISLAVA / Zapájanie sa do online výziev môže viezť až k tragédii. Príkladom je 16-ročný chlapec, ktorý sa chcel na sociálnej sieti pochváliť improvizovaným plameňometom. Namiesto zábavy ale skončil v nemocnici. Psychológovia upozorňujú, že deti sa často takouto formou dožadujú pozornosti.
Online výzvy na sociálnych sieťach sa v posledných rokoch stali bežnou súčasťou mladých ľudí. Pre lajky a vzhliadnutia ale často hazardujú so životom. Príkladom môže byť 16-ročný Mason, ktorý chcel napodobniť video, v ktorom ľudia pomocou zapaľovača a farby v spreji vytvárajú akýsi plameňomet. Plechovka mu v ruke vybuchla, začal horieť a skončil v nemocnici s popáleninami po celom tele. Podobné výzvy sa dostávajú aj k nám. "Vy keď sledujete napríklad hashtag challenge alebo obsah, ktorý ma vysokú sledovanosť, tak potom vám ten algoritmus naservíruje aj obsah z druhého konca sveta," vysvetlil poradca pre kyberbezpečnosť Karol Suchánek.
Spomenúť môžeme aj blackout výzvu, ktorej cieľom je stratiť vedomie. Podľahol jej aj 11-ročný chlapec v Česku. Odborníci tvrdia, že ide o túžbu po pozornosti, ale aj potrebu niekam patriť. Často preto podstúpia deti výzvu len preto, aby neboli v skupine za toho neodvážneho. "Oni vedia, že vypiť chemikáliu nie je v poriadku. Že veľká dávka liekov môže spôsobiť zdravotné komplikácie. Ale pri tom rozhodovaní sa idú viac emočne," uviedla odborná pracovníčka OZ IPčko Zuzana Juráneková. O nebezpečenstve na internete deti informujú aj v rámci vyučovania aj v školách.
"Upozorňujú deti na to, aby si dávali pozor na to, s kým komunikujú na sociálnych sieťach, aby nepodliehali výzvam, ktoré sú nevhodné pre tento detský vek," opísala riaditeľka základnej školy Erika Drgoňová. Do online výziev sa podľa psychológov zapájajú čoraz mladšie deti, napríklad aj 10-roční. Pomôcť by mohol rozhovor s rodičom. "Nie je postačujúce povedať napríklad aj v tom offline prostredí, len že toto je zebra, cez ktorú vždy choď. Ale je veľmi dôležité povedať aj to, prečo sa musíš zastaviť, prečo sa musíš pozrieť doprava, doľava a kedy môžeš bezpečne prejsť," dodala Juráneková.
"Aby sa zamerali na to, s kým sa deti stretávajú cez sociálne siete," pokračovala Drgoňová. Takéto výzvy sa často vracajú do trendov aj po niekoľkých rokoch. Odborník na kyberbezpečnosť tvrdí, že obsah na tiktoku vyhodnocuje umelá inteligencia. "Tiktok kontroluje umelá inteligencia, ktorá sa snaží zanalyzovať obsah a vyhodnotiť či je vhodný, alebo nie. Potom tam sú moderátori, ktorí kontrolujú to, čo umelá inteligencia nedokáže. A samotní užívatelia vedia obsah zablokovať," informoval poradca pre kyberbezpečnosť Karol Suchánek.