Čo robiť v prípade podvodných telefonátov a ako ich rozpoznať?
Máte vypnuté reklamy
Vďaka financiám z reklamy prinášame kvalitné a objektívne informácie. Povoľte si prosím zobrazovanie reklamy na našom webe. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.
BRATISLAVA / Slovákov obťažujú ďalšie podvodné telefonáty. Tentokrát sa tvária ako hovory z Úradu vlády. Od ľudí chcú vylákať citlivé údaje, napríklad k bankovým účtom.
Podvodníci volajú zo slovenských čísel, pričom po zdvihnutí telefonátu sa ozve automaticky vygenerovaný hlas v angličtine. Tu ide o prvú červenú kontrolku, ktorá by sa nám mala rozsvietiť. Prečo by predsa slovenská vláda volala svojim občanom a komunikovala v angličtine? Podobný podvod sme tu mali pred pár mesiacmi. Útočníci sa vtedy vydávali za technickú podporu jednej z najznámejších IT firiem na svete. V aktuálnych podvodných telefonátoch robotický hlas v angličtine oznámi, že na vašom účte sa udiala podozrivá aktivita. Takýmto nátlakovým spôsobom chcú človeka prinútiť, aby spravil nejakú činnosť.
"Konkrétne sa snažia, aby stlačil jednotku na telefóne, a tým činom ho prepojí na operátora, ktorý sa následne bude snažiť pomocou sociálneho inžinierstva vymámiť z neho nejaké citlivé údaje," vysvetlil odborník na počítačovú bezpečnosť Róbert Lipovský. Podvodníci na to, aby z vás vytiahli takéto informácie, využívajú rôzne zámienky. Jednou z nich je napríklad to, že si peniaze môžete výhodne zameniť za bitcoiny. Ako sa teda proti takýmto podvodným telefonátom brániť? Jednoducho – hovor položíte a hotovo.
"Nemusíte sa báť, že vaše telefónne číslo útočníci získali z nejakej uniknutej databázy alebo z niečoho podobného, len ho náhodne uhádol automat. Je pravdepodobné, že opäť volať nebude," dodal Lipovský. Ak ste si náhodou po rozhovore s takýmto podvodníkom nainštalovali do vášho mobilu nejaký softvér, mali by ste ho odinštalovať a stiahnuť si spoľahlivý antivirák, ktorý odhalí prípadne skryté hrozby. V prípade, že ste útočníkom dali prístup k vášmu bankovému účtu či nadiktovali údaje z karty, musíte ihneď kontaktovať banku, zablokovať účty a zavolať na políciu.
"Odporúčame takýto hovor okamžite zrušiť. Nikdy neposkytujte osobné, autorizačné či finančné informácie neznámym osobám vydávajúcim sa za zamestnancov rôznych inštitúcií telefonicky, elektronickou poštou alebo ich zadaním na neznáme internetové stránky," odporučila hovorkyňa Prezídia PZ SR Denisa Bárdyová.