Kolobežky ako nebezpečenstvo? V Bratislave podľa odborníkov spôsobujú chaos v doprave
Máte vypnuté reklamy
Vďaka financiám z reklamy prinášame kvalitné a objektívne informácie. Povoľte si prosím zobrazovanie reklamy na našom webe. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.
BRATISLAVA / To, že v Paríži zakázali zdieľané elektrické kolobežky, sme vám povedali včera. Hlasy volajúce po zákaze zdieľaných kolobežiek sa čoraz častejšie ozývajú aj u nás.
Piatok, po šiestej večer. Na Botanickej ulici v smere na most Lanfranconi dochádza k zrážke kolobežky s autom. "45-ročný muž utrpel pri zrážke ľahké zranenia, ktoré si vyžiadali jeho ošetrenie privolanou RZP," uviedol Michal Szeiff, hovorca KR PZ v Bratislave.
Iba pred niekoľkými dňami zabil v Trenčíne opitý kolobežkár chodkyňu. Nafúkal takmer jeden a pol promile. Videli sme aj muža, ktorý sa na kolobežke pohyboval takmer 120-kilometrovou rýchlosťou, či takého, ktorý sa ocitol na diaľnici. Čoraz častejšie sa ozývajú hlasy podobné práve tým v Paríži, ktoré chcú výrazne sprísniť podmienky aspoň v našom hlavnom meste.
To ale takýto zásah nevníma ako potrebný. "Už v súčasnej dobe nie je v centre mesta možné parkovať e-kolobežky. Takisto je v tejto lokalite znížená max. rýchlosť na 5 km za hodinu, čo považujeme za príspevok k bezpečnému používaniu e-kolobežiek aj v reakcii na sťažnosti, ktoré nám v tomto smere boli doručované," objasnil Peter Bubla, hovorca magistrátu hlavného mesta Bratislavy.
No, aby ste pochopili, prečo to kolobežkári nedodržiavajú, musíte najprv pochopiť, čo je 5 kilometrov za hodinu. Pri takejto rýchlosti sa ponúka otázka, prečo sa radšej neprejsť. Odborníci v Bratislave vidia ešte jeden problém, a to v spôsobe, akým sú bicykle či kolobežky zaradené do premávky. "Osobne si myslím, že tie naše cyklotrasy sú v mnohých prípadoch veľmi nebezpečné," poznamenal Maroš Palesch, dopravný konzultant.
Experti nad viacerými riešeniami krútia hlavou. Tak napríklad na Košickej je vľavo jazdný pruh a vpravo parkovisko, no mesto sa rozhodlo, že medzi nimi budú jazdiť cyklisti. "Už len pri tom parkovaní ako vodič si musíte dávať pozor, kedy otvárate dvere, či tam nemáte v zrkadle cyklistu, aby vám on náhodou nepreletel okolo," dodal Palesch.
Na viacerých miestach sa navyše cyklisti a kolobežkári musia biť s autobusmi, napríklad tu, na Legionárskej. To môže priniesť nebezpečné situácie. Autobusy totiž musia dodržiavať vzdialenosť jeden a pol metra od nemotorových vozidiel, čo dokáže v premávke spôsobiť problémy. Zo svojho pruhu tak nevyhnutne musia vybočiť.
Motoristov momentálne najviac hnevajú práce na nábreží Dunaja. Z dvoch jazdných pruhov je jeden, no aj doňho musíte vojsť cez tento - cyklistický. Také riešenia, aby bol aj vlk sýty, aj ovca celá hľadajú obe strany - motoristi aj magistrát. Vzájomný dialóg ale podľa odborníka nefunguje. "Sa ťahá už niekoľko rokov a vždy sa nájde nejaký extrém, ktorý to zas odsunie niekam," doplnil na záver Palesch.